Tjenna! Har nu tagit mitt förnuft till fånga och bestämt mig för att köpa en m90 till min 940 turbo -93, i bilen sitter det en 4 växlad med overdrive (m46). Jag undrar exakt vilka grejer jag behöver ha förutom själva växellådan? tex kardan, svänghjul och sånt? låda och spakställ fattar jag men resten...
Se till att fixa en lamell som passar till ditt djupa svänghjul hellre än att byta till dubbelmasse, de svänghjulen är skit. Jag tror att kopplingen från 940 diesel med m90 passar men är inte helt 100...
Se till att fixa en lamell som passar till ditt djupa svänghjul hellre än att byta till dubbelmasse, de svänghjulen är skit. Jag tror att kopplingen från 940 diesel med m90 passar men är inte helt 100...
stämmer precis men tidiga 940 dislar hade m46 dem med menta bara en efter 95 så funkar det kalas så har jag det nu
bekräftar det du skriver diesel lamellen fungerar fin fint i orginal svänghjul
jag skulle använda hela kardanen istället för halva gärna en som setat ihop hela tiden
är busenkelt att bygga om till m90 tar högst 3timmar
på 3timmar bytte vi till m90 på min 745glt 16v och då bytte vi båda fjäderbenen fram samtidigt jag körde dock med 98:ans dubbelmasse svänghjul med lamell och tryckplatta eftersom mitt svänghjul såg ut som skit pga slirade koppling
och det är helt klart värt bytet bilen kändes betydligt mycket nyare och roligare att köra dock tog det bara 4månader innan jag knäckte 3:an när jag gjorde våldsväxling som fungerar skitbra på en m46:a men inte på m90
Som andra har skrivit så behöver du växellådan, spakstället, balken och främre kardanen eller hela kardanen från en bil med m90 låda. Du behöver ju som andra skriver även en lamell med 20 splines. Fixar du allt det så tar det inte många timmar att byta/bygga om, är ett mycket enkelt jobb anser jag.
Jag lånar tråden lite, blev lite nyfiken, är det ingen av er som kan visa bild på de olika svänghjulen och säga vilket som är vad?
Dubbelmassesvänghjul "M90", du ser skarven mellan de två delarna som är svetsad på detta hjulet. Tyvärr är det förstört eftersom han som svetsade det inte visste vad triggerhålen hade för funktion: