3064
Sök

Extraljuskoppling på Hyundai Getz

46 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Hyundai Getz CRDI 2007:a som jag har provar att koppla in extraljus på. Kopplat enligt den gamla vanliga modellen men det funkar inte.
Nu har jag hört att det ska vara "tvärt om" på Hyndai med + och -.
Kan någon som  vet ge en bra beskrivning på hur jag ska få mina extraljus att funka normalt?
Är ingen bilelektriker direkt så skriv gärna så utförligt som möjligt.
Tack på förhand.

95 Inlägg
23 augusti 2012
#2
Jag har för mig att Getzen har jordstyrt helljus. Om det är så  extraljusen lyser hela tiden nu.
Alltså +12v ena sidan av lampan och sedan ett relä som jordar det på andra sidan.

Det du får gör är att koppla den kabeln (85 på relät) du nu har till helljusomkopplingen nu till +12V istället.
T.ex. matningen till relät.
Sedan får du koppla den kabeln som nu jordar reläts styrspole (86 på relät) till den kabeln som jordar helljuset.

Räcker det som förklaring?


46 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#3
Hej!
85 på relät kopplar jag till +12V.
86 på relät till till kabeln som jordar helljuset.
87 till lampan?
30 till?
Som du kanske förstår så är jag verkligen inte hemma på detta.
Allt blir ju helomvänt för mig.

Någon sa att man skulle koppla två kablar till sockeln på H4:an.
Andra har sagt något annat och just nu är jag bara förvirrad.

Mvh Thomas

21 761 Inlägg
23 augusti 2012
#4
Du får koppla relästift 85 till helljuslampans pluskabel och relästift 86 till helljuslampans minuskabel, då ska det fungera. Med den inkopplingen ska relät bara kunna aktiveras när helljuslampan lyser eftersom man kopplar in sig på lampans båda matningskablar. smile

242 Inlägg
23 augusti 2012
#5
30 ska till batteri +
87 ska till lampan ja

30 är den strömkällan som ska driva extraljusen


342 Inlägg
23 augusti 2012
#6
på dessa bilar får man koppla 85 på jorden på lampan och 30 till batteri + 87 ut te lampans + och den sista 86 el 31 kommer inte ihåg till lampans +



Sök