Saab 9-5 uppfyller alla dina krav. En 9-3 Sportcombi är nog fortfarande lite dyrare än 70k om det ska vara en hyffsat lågmilad då de inte kom förrän -06.
9-5 kombi finns med bensinmotorer på 2,0l med lättrycksturbo och 150 hk samt 2,3 med lätttrycksturbo och 185 hk. Vidare finns två 2,3 l fulltrycksturbo med 220 eller 250 hk (Aero). Alla drar ungefär lika mycket, men de två större motorerna drar ca decilitern mindre blandad körning. Min drar 0,7-0,8 med ungefär 50/50 stad/landsväg. Det går att komma nedåt 0,65 på långkörning.
Skatt går på ca 2300 kr och försäkring är väldigt individuellt.
Det finns även dieselmotorer på 150 hk. Det är ingen riktig snåldiesel. Skatten blir 1700 högre per år men förbrukningen sjunker inte mer än en deciliter, alltså får man räkna med 0,6-0,7 blandat.
Du lär köra ett par tusen mil om året för att den ska löna sig mot bensinaren.
-06 fick Aeron 260 hk och senare kom Biopower-motorerna, där man får mer effekt på etanol.
9-5 är betydligt "mer" bil än Skoda Octavia, Ford Mondeo eller annat rappel. Det finns en anledning till att Saaben kostade nästan dubbelt ny mot de bilarna. den är mer påkostad helt enkelt och känns mer premium även om den inte når upp till Audi A6 eller BMW 5-serien. Men det ska den inte heller, och de bilarna kostar det dubbla för en av samma årsmodell.
En del säger att 9-5 fick sämre (mindre påkostad) inredning i och med faceliften -06 och att ljudisolering i dörrarna sparades på etc. Men en del säger att det inte är någon skillnad. En kollega har en -08:a och jämför jag med min ser panelen ut att vara i ett tråkigare material men skramlar inte, men om ljudnivån är högre kan jag inte avgöra.
Senast redigerat av Andromeda (25 augusti 2012)