2973
Sök

VW transporter 2,5 bensinare -02 startproblem!

10 maj 2012
Trådstartare
#1
VW transporter 2,5 bensinare -02 12.500 mil.

Hej!

I morse var den död igen.....

Ok, förut har den varit svårstartad vid vissa tillfälen, men med lite gas har den till slut hoppat igång.

Ibland ligger tomgången väl högt vid kallstart.

Men nu har det hänt för andra gången att den vägrar starta! Startmotorn snurrar men ingen händer, efter ett litet tag så börjar oljelampan att lysa, hände inte förra gången....olja finns det!

Nya stift, kamrem bytt vid 11.000 mil

Hjälp!


10 maj 2012
Trådstartare
#2
Verkar inträffa vid fuktig väderlek, första gången fick den puttas ut från automattvätten...startade efter mycket nötande efter ett dygn, har gått sen dess ca 2 mån, körde den igår en kort sväng i regn och i morse bara startmotorn....


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 maj 2012
#3
Har du testat med att byta batteriet ?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

10 maj 2012
Trådstartare
#4
Men startmotorn puttrar ju på som den ska, låter som den går "hårt" bara men batteriet kanske inte ger tillräckligt med startström...


376 Inlägg
10 maj 2012
#5
Ganska vanligt att det rinner ner vatten i fördelarn på dom där 2.5orna. Ta upp fördelarlocket och kolla om det är fuktigt.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

10 maj 2012
Trådstartare
#6
Jag ska ut och gräva lite under huven nu....

Hur är det med:

Hallgivaren, kamaxellägesgivaren, är det något som kan ha med mitt fenomen att göra?


10 maj 2012
Trådstartare
#7
kom hem, vred på nyckeln och den startade som om ingentig hänt! skit med fel som kommer och går, ska kika på fördelaren i alla fall!


10 maj 2012
Trådstartare
#8
helt klart fördelarrelaterat, en tändkabel lossnade av sig själv när jag plockade bort locket, rejält med ärg! blir och skaffa nya kablar så blir den nog som ny igen! tack för tipsen!


11 maj 2012
Trådstartare
#9
Jag har nu beställt fördelarlock rotor och dammskydd, tydligen ett vanligt fel att vatten rinner in i fördelaren!
Ska även avlägsna ett huvklips som leder ner vattnet till fördelaren......


12 Inlägg
27 augusti 2012
#10
Tar upp tråden igen om det är ok..

Har en transporter 2,5 -03.  Startar utan minsta bekymmer när den är kall, men när den är varmkörd så är det värre..  Tuggar stabilt på starten, batteriet är friskt, nya tänddelar, nytt relä till pumpen, rengjort spridarna.. Har inget samband med fukt. Däremot får jag till och från en felkod på "kamaxelgivare". I skrivande stund är inte det felet aktivt, men startproblemet kvarstår.. Men alltså ENBART när motorn är varm..  Följdfråga:  vart har tyskarna gömt kamaxelgivaren på en AVT-motor? 
Funderar seriöst på vad man kan ha bilen till förutom som bil..  Kanske akvarium??cool

Eftersom märkesverkstaden inte kan lösa mitt problem utan att sätta mig i kategorin "pank" så hoppas jag på er kunskap!

1 020 Inlägg
27 augusti 2012
#11
Både hallgivaren i flrdelaren och tändlåskontakt är standardfel på dessa bilar.
I ditt fall hade jag gissat på hallgivare.
Hitta en annan fördelare så är nog problemet löst

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

12 Inlägg
28 augusti 2012
#12
Ok..?  Men rent praktiskt..vad har hallgivaren på fördelaren för funktion?  Får kolla på skroten...  Nån mer som har nån ljus idé?

1 020 Inlägg
28 augusti 2012
#13
Hallgivare är en lägesgivare
När den blir dålig vet systemet ej vilket läge motorn är i o gnista uteblir.
När den går sönder så oftast går bilen kall men ej varm.

Missa att din var 03 dom jag byta på var 90 tal men gissar att motorn är samma.
Du ska ha en kontakt på sidan av fördelaren med 3-4 kablar då sitter hallgivaren där

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

12 Inlägg
28 augusti 2012
#14
Tack för infon.. Man lär sig alltid nåt nytt. Rev isär fördelaren förut. Eftersom jag inte har några nya delar hemma så blev det bara en "liten" operation. Lite rengöring av div kontakter, renblåsning av lock mm..  Återstår att se hur länge den nödvarianten lyckas. Felkoden är iallafall tillfälligt borta.  Packningen på fördelaraxeln läcker en aning.. kan det vara så enkelt att det är olja och annat bös på givaren?

1 020 Inlägg
28 augusti 2012
#15
Vet inte hur känslig givaren är men olja är inte bra någonstans i tändsystemet.
Men funkar bilen varm har du troligtvis hittat felet.
Kolla även så kablarna ej har någon liten skada så det får kortis o givaren ger felkod

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

12 Inlägg
28 augusti 2012
#16
Nä, olja är bra till mycket men inte till elektronik. Var sak har sin plats:)  Kablaget är friskt. Bilen är ju aldrig "hemmaskruvad" innan jag köpte den och det är rätt skönt. Finns inget värre än att lyfta huven och mötas av "jag tar vad jag har"- lösningar...   Den biten kan jag lösa själv..wink


Sök