2711
Sök

Köpråd: Motorvägslok

Handledare
1 481 Inlägg
29 augusti 2012
#21
GRH skrev:
Problemet med diesel är den höga skatten.

På Bmwn betalar jag 2600kr/år jämfört mot en liten polo sdi som kostar 3200!
(är medveten om LB-reg)



Och som någon nämnde så är småbilar inte bra på motorvägen. Vet själv att min förra 323f låg på 2500rpm vid 90km/h. (bmw gör 140 vid samma)

Så jag vet inte riktig vad för bilar man ska kika på? Någon stor klumps med låg utväxling.

Kör du 8 mil om dagen så lönar sig en dieselbil. Den lägre förbrukningen uppväger den högre skatten.


164 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#22
saab_sonett skrev:
GRH skrev:
Nja, någon 1.9tdi lär jag inte få för under 10k hmm

Jo, en 94-96 får du. Mycket driftsäker bil. Du kan även titta på Golf med TDI-motorn. 1,9l och 89hk.
Inte en Sdi. Den är trött.

Jag hittar då ingen.

TDI
Sedan
-25000mil
-10,000kr
skåne


Handledare
1 481 Inlägg
29 augusti 2012
#23
GRH skrev:
saab_sonett skrev:
GRH skrev:
Nja, någon 1.9tdi lär jag inte få för under 10k hmm

Jo, en 94-96 får du. Mycket driftsäker bil. Du kan även titta på Golf med TDI-motorn. 1,9l och 89hk.
Inte en Sdi. Den är trött.

Jag hittar då ingen.

TDI
Sedan
-25000mil
-10,000kr
skåne

Nej inte i Skåne kanske, men du får söka i Sverige. wink
Kolla efter golfar (vento) då. 97-99. TDI
Senast redigerat av saab_sonett (29 augusti 2012)


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
29 augusti 2012
#24
Hur mycket kör du om året då? Mina Passater varvar ca 2300 vid 110km/h på högsta växeln.. Skatten på fwd låg på ca 5500 kr och 4x4 5800 kr.. Inte så farligt tycker jag om man kör en bit varje dag.. jag kör som sagt runt 80-90 mil/vecka och kanske totalt 4500 mil/år. Sköter man allt själv på bilen så går den löjligt billigt.. Service för under 500 kr tex...
Senast redigerat av Tobbetdi (29 augusti 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 augusti 2012
#25
du ska ju klart ha en polo sdi
riktigt trött men drar under 0,5 och skatten ligger på 3200:-

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

81 Inlägg
29 augusti 2012
#26
GRH skrev:
Problemet med diesel är den höga skatten.

På Bmwn betalar jag 2600kr/år jämfört mot en liten polo sdi som kostar 3200!
(är medveten om LB-reg)



Och som någon nämnde så är småbilar inte bra på motorvägen. Vet själv att min förra 323f låg på 2500rpm vid 90km/h. (bmw gör 140 vid samma)

Så jag vet inte riktig vad för bilar man ska kika på? Någon stor klumps med låg utväxling.

Beror ju på hur många mil du lägger. Lägger du mer än 2500 mil per år så lönard e sig med en gammal disel trots skatten är högre. SDI vette fan om jag hade kört då min gamle skoda aldrig låg under 0,7 när ja körde den...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 augusti 2012
#27
foppatoffel skrev:
GRH skrev:
Problemet med diesel är den höga skatten.

På Bmwn betalar jag 2600kr/år jämfört mot en liten polo sdi som kostar 3200!
(är medveten om LB-reg)



Och som någon nämnde så är småbilar inte bra på motorvägen. Vet själv att min förra 323f låg på 2500rpm vid 90km/h. (bmw gör 140 vid samma)

Så jag vet inte riktig vad för bilar man ska kika på? Någon stor klumps med låg utväxling.

Beror ju på hur många mil du lägger. Lägger du mer än 2500 mil per år så lönard e sig med en gammal disel trots skatten är högre. SDI vette fan om jag hade kört då min gamle skoda aldrig låg under 0,7 när ja körde den...

bara för att din skoda va i dåligt skick wink jag pendlar ca 18 mil om dan och den brukar snitta på 0,47-0,49

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

81 Inlägg
29 augusti 2012
#28
tryckte antagligen mer också... Dåligt skick svar ja dock självförvållat. Motorn hade gått 28k typ den va trött som satan så för att komma fram så vart man tvungen att pressa han.
Där emot min golf kombi tdi drar 0,47 om ja kör snällt. 0,55-0,6 om jag pressar och ligger i 130-140kmh ^^)
Senast redigerat av foppatoffel (29 augusti 2012)


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 augusti 2012
#29
jag skulle rekommendera min bilmodell, bmw 525tds , men den är nog för dyr för din budget..
du kan ju kika på äldre bmw 525tds e34.., dem är nog billigare..

fördelar, den är en riktig motorvägslok, tung, kraftfull, och när jag kör ( tung i foten ), så brukar den genomsnitta 0,7l/milen på landsväg ( trimboxar sägs sänka den talet ), sedan så är det en väldigt bekväm bil att köra under längre sträckor..

nackdelen är skatten.....

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 augusti 2012
#30
Annars kan man ju göra som jag, jag har en gammal MB W123 med drivlina från en 250D W124. Denna är då skattefri, pissbillig att försäkra, har en förbrukning på 0,62-0,72 beroende på högersko och 1500kg på draget.
Komforten är bra för att vara en 35 år gammal bil men såklart skit jämfört med en 90-tals BMW.
Nackdelarna är ju att den är slö, 35 år & dyr att köpa i förhållande till betydligt modernare bilar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2012
#31
Det finns väl någon gammal Mercedes-Benz 190 (W201) med 2liters förgasarmotor som går "ohyggligt" snålt.
Kanske är skaplig förbrukning på alla fyrorna smile

Kanske även är trevligare att frontalkrocka med en lastbil med en W201 än någon 90tals-småbil också wink

http://www.blocket.se/malmo/Mb_190_e_41 … _2&w=1

http://www.blocket.se/klippan/Mercedes_ … _2&w=1


20 Inlägg
29 augusti 2012
#32
kolla på olika turbo bilar då många är bra med lite extra knuff ifall det behövs vid omkörningar annars så får du skaffa en turbo diesel dom är rätt snåla min familj har en bmw 530d som går 0,66 vid full packad och motorväg till sälen



Sök