3647
Sök

Söndertrasad turbo

120 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena, nu e de så att jag rasade turbon på min v70 d5a och när jag började riva i det för att byta turbo märkte jag att kompressorhjulet gått i tusen bitar och hittade små bitar i insugsslangarna precis innan insuget och undrar nu hur farligt är det för motorn om vissa småbitar skulle råka följa med ner i cylindrarna?

303 Inlägg
1 september 2012
#2
rekommenderar att du försöker ta bort så mycket som möjligt av det


120 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#3
jo de har jag tänkt.. tänkte rensa alla rör och intercooler å plocka bort insuget å rensa där också om jag ser något.. men om det skulle råka följa med någon bit lr något bit kanske redan har hamnat i cylindern, kommer jag behöva renovera motorn om jag startar den?

4 586 Inlägg
1 september 2012
#4
SixtenP skrev:
jo de har jag tänkt.. tänkte rensa alla rör och intercooler å plocka bort insuget å rensa där också om jag ser något.. men om det skulle råka följa med någon bit lr något bit kanske redan har hamnat i cylindern, kommer jag behöva renovera motorn om jag startar den?

byt intercoolern inte en chans att du får den helt ren. Gör ett kompprov så inte någon ventil eller kolv blivit skadad av turboraset.


1 062 Inlägg
1 september 2012
#5
Jag skulle nog ta bort IC och alla slangar och spola igenom ordentligt.
Har de passerat IC så kan det inte vara jättestora bitar. Bara hoppas på det bästa smile

Den här tråden handlar ju knappast om avancerad motorteknik....

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (1 september 2012)


120 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#6
ber om ursäkt om jag råkade lägga den fel men tyckte iaf det va mer avancerat än grunläggande.. och med tanke på att jag får två olika svar om samma del så kan de inte vara hur simpelt som helst för då borde alla säga samma sak tycker jag!

449 Inlägg
1 september 2012
#7
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med

Full Fart Spar Tid!!!

2 400 Inlägg
1 september 2012
#8
AndreasPlars skrev:
Jag skulle nog ta bort IC och alla slangar och spola igenom ordentligt.
Har de passerat IC så kan det inte vara jättestora bitar. Bara hoppas på det bästa smile

Den här tråden handlar ju knappast om avancerad motorteknik....

M.V.H.

Jag hade inte riskerat att få metallbitar i motorn genom att inte byta ic. En begagnad ic från skroten är billig i jämförelse med en ny motor...


120 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#9
robert___j skrev:
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med

körde väl ca 30 sekunder efter att turbon hade gått isär + att jag startade den en gång till efter det.. då hördes inte något missljud överhuvudtaget.. det som gör mig så fundersam angående allt det här är att jag har rådfrågat ett par personer i min närhet och fick som svar av den ena att den motorn e skrot om det skulle vara så att det har kommit bitar genom intercoolern och den andra sa att det e ingen fara utan motorn "maler" när grejerna som kommer och skickar igenom det utan att ta någon direkt skada.. e de nån av dom som har rätt lr e det nån av dom som bara har mer rätt än den andre?

2 400 Inlägg
1 september 2012
#10
SixtenP skrev:
robert___j skrev:
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med

körde väl ca 30 sekunder efter att turbon hade gått isär + att jag startade den en gång till efter det.. då hördes inte något missljud överhuvudtaget.. det som gör mig så fundersam angående allt det här är att jag har rådfrågat ett par personer i min närhet och fick som svar av den ena att den motorn e skrot om det skulle vara så att det har kommit bitar genom intercoolern och den andra sa att det e ingen fara utan motorn "maler" när grejerna som kommer och skickar igenom det utan att ta någon direkt skada.. e de nån av dom som har rätt lr e det nån av dom som bara har mer rätt än den andre?

Du kan klara motorn om du har fått in en väldigt liten bit men troligen blir det skrot om du fått in metall i motorn ;S Testa kompet på alla cylindrar och är det samma eller väldigt lika på alla burkar så är det lugnt smile
Senast redigerat av Nybergrobin (1 september 2012)


449 Inlägg
1 september 2012
#11
ja tror motorn äter upp dom små bitarna men ta de säkra före de osäkra och riv av insug ligger de massa bitar där hade ja nog lyft på toppen

Full Fart Spar Tid!!!

120 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#12
får se om jag lyckas hitta någon som har komptestare till en diesel då.. hade helst sluppit lyfta toppen då jag inte har verktyg och liknande å inte heller tiden till de.. så därför undrar jag hur str sannolikhet det är att motorn överlever om det kommer ner lite aluminium bitar i cylindrarna.. bitarna jag hittar på "fel" sida intercoolern har varit typ 2*3 mm ungefär..

7 274 Inlägg
1 september 2012
#13
Jag tycker att du kastar din intercooler och skaffar en ny/begagnad, rengör alla slangar och rör från turbon fram till motorn och sen kör du.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 september 2012
#14
Rensa, köp ic & kör. Om du inte hör nåt fel så är där troligen inget fel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök