Tjena, nu e de så att jag rasade turbon på min v70 d5a och när jag började riva i det för att byta turbo märkte jag att kompressorhjulet gått i tusen bitar och hittade små bitar i insugsslangarna precis innan insuget och undrar nu hur farligt är det för motorn om vissa småbitar skulle råka följa med ner i cylindrarna?
jo de har jag tänkt.. tänkte rensa alla rör och intercooler å plocka bort insuget å rensa där också om jag ser något.. men om det skulle råka följa med någon bit lr något bit kanske redan har hamnat i cylindern, kommer jag behöva renovera motorn om jag startar den?
jo de har jag tänkt.. tänkte rensa alla rör och intercooler å plocka bort insuget å rensa där också om jag ser något.. men om det skulle råka följa med någon bit lr något bit kanske redan har hamnat i cylindern, kommer jag behöva renovera motorn om jag startar den?
byt intercoolern inte en chans att du får den helt ren. Gör ett kompprov så inte någon ventil eller kolv blivit skadad av turboraset.
Jag skulle nog ta bort IC och alla slangar och spola igenom ordentligt. Har de passerat IC så kan det inte vara jättestora bitar. Bara hoppas på det bästa
Den här tråden handlar ju knappast om avancerad motorteknik....
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (1 september 2012)
ber om ursäkt om jag råkade lägga den fel men tyckte iaf det va mer avancerat än grunläggande.. och med tanke på att jag får två olika svar om samma del så kan de inte vara hur simpelt som helst för då borde alla säga samma sak tycker jag!
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med
Jag skulle nog ta bort IC och alla slangar och spola igenom ordentligt. Har de passerat IC så kan det inte vara jättestora bitar. Bara hoppas på det bästa
Den här tråden handlar ju knappast om avancerad motorteknik....
M.V.H.
Jag hade inte riskerat att få metallbitar i motorn genom att inte byta ic. En begagnad ic från skroten är billig i jämförelse med en ny motor...
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med
körde väl ca 30 sekunder efter att turbon hade gått isär + att jag startade den en gång till efter det.. då hördes inte något missljud överhuvudtaget.. det som gör mig så fundersam angående allt det här är att jag har rådfrågat ett par personer i min närhet och fick som svar av den ena att den motorn e skrot om det skulle vara så att det har kommit bitar genom intercoolern och den andra sa att det e ingen fara utan motorn "maler" när grejerna som kommer och skickar igenom det utan att ta någon direkt skada.. e de nån av dom som har rätt lr e det nån av dom som bara har mer rätt än den andre?
hur länge körde du med turboraset?? räcker väl med några sekunder för att de ska ta sig igenom systemet ta av insug och kolla är det där kanske du får lyfta toppen med
körde väl ca 30 sekunder efter att turbon hade gått isär + att jag startade den en gång till efter det.. då hördes inte något missljud överhuvudtaget.. det som gör mig så fundersam angående allt det här är att jag har rådfrågat ett par personer i min närhet och fick som svar av den ena att den motorn e skrot om det skulle vara så att det har kommit bitar genom intercoolern och den andra sa att det e ingen fara utan motorn "maler" när grejerna som kommer och skickar igenom det utan att ta någon direkt skada.. e de nån av dom som har rätt lr e det nån av dom som bara har mer rätt än den andre?
Du kan klara motorn om du har fått in en väldigt liten bit men troligen blir det skrot om du fått in metall i motorn ;S Testa kompet på alla cylindrar och är det samma eller väldigt lika på alla burkar så är det lugnt
Senast redigerat av Nybergrobin (1 september 2012)
får se om jag lyckas hitta någon som har komptestare till en diesel då.. hade helst sluppit lyfta toppen då jag inte har verktyg och liknande å inte heller tiden till de.. så därför undrar jag hur str sannolikhet det är att motorn överlever om det kommer ner lite aluminium bitar i cylindrarna.. bitarna jag hittar på "fel" sida intercoolern har varit typ 2*3 mm ungefär..