4495
Sök

Sätta i nya högtalare bakdörrari saab 9-5

63 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
hej. Jag har en saab 95 med det minsta ljudpaketet, tror jag i alla fall. Bara högtalare i instrumentpanelen och i framdörrar. Det låter ju skit om det, men hade inte tänkt göra nåt speciellt åt det. Men tänkte byta ut högtalarna i framdörrarna åtminstånde. Tror ni det blir någon direkt skillnad på ljudet att göra det? och vad ska man köpa?

Vet någon vilken strl det är på högtalarna? Och om det är svårt att demontera dörrsidorna, som man verkar bli tvungen att göra.

Glad helg

redigering, menar så klart bakdörrar, i fram finns inte några
Senast redigerat av Goof (31 augusti 2012)

Fordonsmekaniker
342 Inlägg
4 september 2012
Klart att de gör skillnad att plocka dit nya högtalare smile De finns gott om överallt, surfa in på www.brl.se och kolla deras sortiment.

Storleken på högtalarna hittar du genom att söka på google, märke, modell och årsmodell.

Att demontera ska inte vara så svårt, de kan ta lite tid första gången men stressa inte då plastdelar gärna går sönder. När de gäller dörrsidor så är de teknik som gäller och inte styrka.

Lycka till och är de nåt problem så bara fråga

DawwE

MR
295 Inlägg
4 september 2012
i min 9-5a satte jag dit 6.5" i bakdörrarna...  på vissa modeller sitter det en 6.5" adapter med en 3.5" högtalare i..

682 Inlägg
4 september 2012
Ljuddämp!

Om du endå plockar ner dörrarna, lägg någon femhundring på att lägga dämpmatta i hela dörren! Det blir en brutal skillnad. 

Annars vet jag polare som letade runt på skroten efter "stora ljudpaketet"-bilar av samma modell som deras. En del som skrotar lämnar kvar slutsteget och allt som fanns med! Värt att kika på om du inte är en så stor audiofil.

MR
295 Inlägg
4 september 2012
Jag dämpade med http://www.bilstereopiraten.se/tillbeho … ad-silence och körde med org. högtalare ett tag efter dämpning och då blev det en jääävla skillnad... dämpade både ytterplåten, innerplåten och dörrsidan.

Sök