3041
Sök

Volvo 343 som vinterbil?

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Har möjligheten att köpa en volvo 343 med manuell för 4000kr. besiktigad till 2014 och mycket nya saker på..
Är de något att ha?
Duger dom som vinterbil eller kommer skiten gå sönder?
Hur är det att sladda utan servo på vintern?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
4 september 2012
4-stroke skrev:
Har möjligheten att köpa en volvo 343 med manuell för 4000kr. besiktigad till 2014 och mycket nya saker på..
Är de något att ha?

En 343 kan gå bra och snö som underlag är skonsamt om du nu t o m vill leka lite med den.
Helcharmiga uddabilar! Låter som ett bra köp.
Servostyrning är lite småskönt om man fickparkerar mycket, vid annat t ex sladdande har inte jag märkt någon skillnad. Möjligtvis mer känsla utan servo beroende på vad du jämför med för bilar...
Senast redigerat av Navkapsel (4 september 2012)

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
4-stroke skrev:
Är de något att ha?

En 343 kan gå bra och snö som underlag är skonsamt om du nu t o m vill leka lite med den.
Servostyrning är lite småskönt om man fickparkerar mycket, vid annat t ex sladdande har inte jag märkt någon skillnad. Möjligtvis mer känsla utan servo beroende på vad du jämför med för bilar...

okej det låter bra! jag har bara tänkt att leka med den under vintern. kör vanligtvis v70 så viss skillnad blir de ju tongue

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
4 september 2012
4-stroke skrev:
Navkapsel skrev:
4-stroke skrev:
Är de något att ha?

okej det låter bra! jag har bara tänkt att leka med den under vintern. kör vanligtvis v70 så viss skillnad blir de ju tongue

Jag menade mer att det kan vara ett stort plus (mer känsla) utan servostyrning om man jämför en bil med sladdrig servostyrning...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 september 2012
Det är helt klart något att ha, 4000:- är ingenting för en bil och 300 är rolig att köra i halka. Sedan är 343 inte det pålitligaste som burit ett Volvo-märke, men håller gör dem om du behandlar den åtminstone lite hyfsat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
4 september 2012
Rquired skrev:
om du behandlar den åtminstone lite hyfsat.

Alltför många verkar tro att man får till de snyggaste ställen genom att köra fullt på ettan. smile Ger dock motsatt effekt.
Haft många kul vintrar med min fina 244, går att ha jäkligt kul med lite vett.
Senast redigerat av Navkapsel (4 september 2012)

1 948 Inlägg
6 september 2012
Kört några varv på is i volvo 340, den korta hjulbasen märks ju helt klart... högfarts-stabileten är inte det bästa.

Dock var det just det att det inte fanns servo som gjorde att jag inte gillade bilen, isdäck, lagom uppkörd is och ingen servo är ingen höjdare, ratten drar åt alla möjligahåll... och råkar du sen toucha drivan, ja då är det bättre att släppa ratten än att försöka ratta och bryta tummen big_smile Men detta är som sagt på isen med isdäck big_smile

113 Inlägg
6 september 2012
hade en 340/360 förr förra vintern utan servo med 115hk motorn, kan säga att man hade lite träningsvärk i armar efter en dag på isen..tongue men man vande sig fort!! att den är kort kändes också men vande sig me de me och gick åka på lååånga fina ställ, orka nästan hålla ställ på 5an men 3-4 funka bäst, hade bara dubbade vinter däck kan jag tillägga! den funka fint fram tills jag rensa ingående drev (kronhjul?) till bakaxel, fanns visst ingen olja kvar=(

6 638 Inlägg
6 september 2012
98% utav 300 serien har inget servo..bara fåtal GLT och GLE har.

De/Dem

4 637 Inlägg
6 september 2012
360 GLT i topporiginalskick vore fasen något. smile Mörkgråmetallic...

Sök