micke7406 skrev:
Vad vill du få ut av ditt system?
Är du bara ute efter ett jäv,, tryck eller vill du även att det ska låta bra.
Ett par Gladen SQL spelar både högt och bibehåller ljudkvaliten när du höjer volymen.
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id … _id=SQL_12
Låg BL-faktor, lågt VAS-värde och högt Fs-värde skvallrar om att den basen är ruggigt tungdriven..
Fattar inte varför folk vill ha så "feta" basar när man måste ha ett mindre kärnkaftverk i bilen till att driva dom. Sen behövs batterier till stegen mm.
En kompis har en SPL Dynamics XTR380D2s. Den har högre BL-faktor och VAS-värde. Den är alltså i teorin betydligt mycket mer lättdriven den har dessutom lägre Fsvärde. Allt detta är helt rimligt då det faktiskt är en 15" istället för den ursprungliga 12"aren. Men denna basen är extremt trögdriven. Han matar den med 2400 watt och måste verkligen klämma på rejält innan basen börjar göra lite ljud. På lägre volymer hörs den inte alls. Dessutom är den helt värdelös på allt vad djupbas heter. Detta trots en riktigt seriöst bygg låda enligt rekommendationer.
Ännu roligare när jag spelar ifrån honom med en RE SR15 som får 1000w i en riktigt simpel låda och sämre bil o spela i. Dessutom låter min bas bättre och spelar betydligt mer linjärt i förhållande till framsystem, alltså att volymen på basen följer med hela vägen från 0 till fullt.
Med andra ord så tycker jag att mycket effekt är överskattat. Skaffar man en mer lättdriven bas behöver man inte mycke effekt.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"