3867
Sök

E39 528i tappat effekt

4 261 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#41
Hejsan igen, sorry om jag väcker igen den här gamla tråden.

Idag så var jag hos min verkstad och dom sa att det kanske är kopplingen som är dålig .
kanske därför jag känner att bilen är lite trött ?

vad tror ni? kan det stämma? och hur kan man kolla upp det ? att testa om kopplingen är bra alltså.

tacksam för svar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2012
#42
Om kopplingen slirar såpass att bilens känns onormalt trött borde du märka det på att varvtalet sticker iväg fortare än hastighetsmätaren, alltså att dom inte följs åt vid fartökning som de ska.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#43
prövade idag att köra med höga växlar hela tiden. tex 5an vid 40kmh  eller 4an vid 30 kmh bilen känndes trött.
men det är säkert normalt. att varven går mer än vad bilen rör sig känner ja inte speciellt nån konstighet. dom är ganska bra synkade. men när bilen står på neutral och jag trampar i gas för att varva så måste jag hålla i lite för att mätaren ska gå till max. är det normalt? eller brukar den gå på max skitsnabbt?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2012
#44
På höga växlar och låga varv är det normalt om en 28i inte är en raket, det är ingen turbodiesel direkt. Den skall fortfarande dra mjukt och öka sticka iväg utan problem men för att få ut full prestanda behöver den motorn varvas mer. Det låter dock inte som om din koppling är defekt, du hade förmodligen inte upplevt det som en "slö" utan som en trasig bil. Som sagt hade den slirat bör du höra, se och känna det (luktar lameller).

Att man behöver hålla ner gasen ett litet tag innan motorn hunnit upp till varvstopp är inte heller något konstigt, Hade den varit så varvvillig att den studsar upp dit om man bara petar till gasen hade bilen blivit rätt svårkörd till vardags.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#45
Rquired skrev:
På höga växlar och låga varv är det normalt om en 28i inte är en raket, det är ingen turbodiesel direkt. Den skall fortfarande dra mjukt och öka sticka iväg utan problem men för att få ut full prestanda behöver den motorn varvas mer. Det låter dock inte som om din koppling är defekt, du hade förmodligen inte upplevt det som en "slö" utan som en trasig bil. Som sagt hade den slirat bör du höra, se och känna det (luktar lameller).

Att man behöver hålla ner gasen ett litet tag innan motorn hunnit upp till varvstopp är inte heller något konstigt, Hade den varit så varvvillig att den studsar upp dit om man bara petar till gasen hade bilen blivit rätt svårkörd till vardags.

ja precis som jag kännt. det är inget alls problem med bilen då. det är bara så den är.
allt funkar som det ska. kopplingen är jättebra. har ja låga växlar i så går den som raket. riktigt bra vrid. smile

om man vill ha nått starkare då måste man väl ha 530 minst och uppått:))

men tack så mcke för dina svar:))hjälpte mycket.

1 435 Inlägg
12 september 2012
#46
Kör i 50 km/h på femman och sparka på kopplingen snabbt, dvs tryck ner snabbt och släpp direkt. Börjar bilen varva då och slutar driva på hjulen är din koppling dålig.



Sök