Kamulen skrev:
Drönirettab skrev:
Du har ju ProBox som hjälpmedel, det programmet har en bra ritningsdel har jag hört.
Mitt förslag är 120 liter netto, dvs den volym som blir kvar när både bas och port sitter på plats, men bruttovolymen görs 130 liter. Kolla upp vilka yttermått lådan kan ha så att den får plats i ditt bagage, sedan labbar du med lådmåtten tills lådvolymen hamnar på 130 liter och att basen+porten får plats.

Probox har slutat fungera, har installerat om det men det funkar inte.
M_icke_ skrev:
De som lirar bäst i dom bilarna är att ha basen uppåt och porten bakåt, hatthyllan måste bort ofc. Helst ska dom stora jävla nackstöden i baksätet också väck.
Vill du behålla hatthyllan i så begränsar den riktigt mycket. Då kan du dessutom inte köra basen uppåt.
Tänk dessutom på att bagaget är smalare mellan "hyllorna" som oginalhögtalarna sitter i än vad det är nere mellan hjulhusen. Om jag inte minns fel är det runt 89cm mellan hyllorna och 92 mellan hjulhusen. Är inte helt säker så de e inte fel att kontrollmäta. Dessutom bör inte lådan vara för hög heller då den lätt täpper igen bakre delen av bagaget. 130 liter ska inte vara några problem att få plats med då jag hade en på 180 liter i min men viktigt att tänka på om man inte bygger med slotport är att lådan antingen måste stagas rejält invändigt(tänk på att detta stoppar upp luftflödet i lådan) eller ännu hellre att bygga med dubbelt material på alla störa ytor, alltså 44mm spån.
Jag kan fixa en lådritning till en låda som kommer funka fint i din bil om du vill.
Ja har du lust att fixa en ritning så gärna!

Är ute efter att få ut så mkt SPL som möjligt ur denna basen just nu.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-03d35d475fa7d8661dec0a5331832ee5.jpg]()
Porten sätt på "undersidan" och lådan läggs sedan ner i bagaget så att basen hamnar uppåt.
Anänder du ett 6" rör, alltså 150mm invändig diameter så kan du börja med en portlängd på 25cm, du får då en avstämning på runt 35hz. Du kan sedan korta den med ett par centimeter åt gången och prova om de ökar.
Jag skulle dessutom rekommendera att lägga dubbla material på de stora sidorna för att minska flexet. Invändigt kan du trekantslista hörnen och sedan lägga på ett lager med polyester och glasfiber. Detta för att öka luftflödet i lådan och att göra materialet tätare och hårdare.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"