3909
Sök

Frågor angående sluten / portad baslåda.

930 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har ju ProBox som hjälpmedel, det programmet har en bra ritningsdel har jag hört.

Mitt förslag är 120 liter netto, dvs den volym som blir kvar när både bas och port sitter på plats, men bruttovolymen görs 130 liter. Kolla upp vilka yttermått lådan kan ha så att den får plats i ditt bagage, sedan labbar du med lådmåtten tills lådvolymen hamnar på 130 liter och att basen+porten får plats. smile

Probox har slutat fungera, har installerat om det men det funkar inte.

M_icke_ skrev:
De som lirar bäst i dom bilarna är att ha basen uppåt och porten bakåt, hatthyllan måste bort ofc. Helst ska dom stora jävla nackstöden i baksätet också väck.

Vill du behålla hatthyllan i så begränsar den riktigt mycket. Då kan du dessutom inte köra basen uppåt.

Tänk dessutom på att bagaget är smalare mellan "hyllorna" som oginalhögtalarna sitter i än vad det är nere mellan hjulhusen. Om jag inte minns fel är det runt 89cm mellan hyllorna och 92 mellan hjulhusen. Är inte helt säker så de e inte fel att kontrollmäta. Dessutom bör inte lådan vara för hög heller då den lätt täpper igen bakre delen av bagaget. 130 liter ska inte vara några problem att få plats med då jag hade en på 180 liter i min men viktigt att tänka på om man inte bygger med slotport är att lådan antingen måste stagas rejält invändigt(tänk på att detta stoppar upp luftflödet i lådan) eller ännu hellre att bygga med dubbelt material på alla störa ytor, alltså 44mm spån.

Jag kan fixa en lådritning till en låda som kommer funka fint i din bil om du vill.

Ja har du lust att fixa en ritning så gärna! smile Är ute efter att få ut så mkt SPL som möjligt ur denna basen just nu.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

3 466 Inlägg
12 september 2012
Kamulen skrev:
Drönirettab skrev:
Du har ju ProBox som hjälpmedel, det programmet har en bra ritningsdel har jag hört.

Mitt förslag är 120 liter netto, dvs den volym som blir kvar när både bas och port sitter på plats, men bruttovolymen görs 130 liter. Kolla upp vilka yttermått lådan kan ha så att den får plats i ditt bagage, sedan labbar du med lådmåtten tills lådvolymen hamnar på 130 liter och att basen+porten får plats. smile

Probox har slutat fungera, har installerat om det men det funkar inte.

M_icke_ skrev:
De som lirar bäst i dom bilarna är att ha basen uppåt och porten bakåt, hatthyllan måste bort ofc. Helst ska dom stora jävla nackstöden i baksätet också väck.

Vill du behålla hatthyllan i så begränsar den riktigt mycket. Då kan du dessutom inte köra basen uppåt.

Tänk dessutom på att bagaget är smalare mellan "hyllorna" som oginalhögtalarna sitter i än vad det är nere mellan hjulhusen. Om jag inte minns fel är det runt 89cm mellan hyllorna och 92 mellan hjulhusen. Är inte helt säker så de e inte fel att kontrollmäta. Dessutom bör inte lådan vara för hög heller då den lätt täpper igen bakre delen av bagaget. 130 liter ska inte vara några problem att få plats med då jag hade en på 180 liter i min men viktigt att tänka på om man inte bygger med slotport är att lådan antingen måste stagas rejält invändigt(tänk på att detta stoppar upp luftflödet i lådan) eller ännu hellre att bygga med dubbelt material på alla störa ytor, alltså 44mm spån.

Jag kan fixa en lådritning till en låda som kommer funka fint i din bil om du vill.

Ja har du lust att fixa en ritning så gärna! smile Är ute efter att få ut så mkt SPL som möjligt ur denna basen just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-03d35d475fa7d8661dec0a5331832ee5.jpg

Porten sätt på "undersidan" och lådan läggs sedan ner i bagaget så att basen hamnar uppåt.

Anänder du ett 6" rör, alltså 150mm invändig diameter så kan du börja med en portlängd på 25cm, du får då en avstämning på runt 35hz. Du kan sedan korta den med ett par centimeter åt gången och prova om de ökar.

Jag skulle dessutom rekommendera att lägga dubbla material på de stora sidorna för att minska flexet. Invändigt kan du trekantslista hörnen och sedan lägga på ett lager med polyester och glasfiber. Detta för att öka luftflödet i lådan och att göra materialet tätare och hårdare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
12 september 2012
Kamulen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Kamulen skrev:

Men grejen är ju den att jag kör 8ohm just nu, om jag kopplar en spole per kanal får jag fortfarande ut 8ohm då eller får jag ut 4?

Sen har jag lite funderingar angående probox hur ändrar man litern på lådan etc?

Resultatet blir i princip detsamma, som du kör nu med basens spolar seriekopplade och steget bryggat så belastas varje kanal med 4Ohm, om du istället kör en spole per kana så belastas steget med.... 4Ohm per kanal! smile så kör vidare så som du har det nu, eller stoppa i ett monoblock som ger skapligt med effekt i 2Ohm.

Okej, men tror jag satsar på en ny låda först och främst. Visst det låter ruskigt bra som det är just nu när man spelar.
Men vill ha lite mer tryck i musiken, och då fram och baksystem är utbytt till DLS så står låda överst på listan! smile

Men finns det någon som kan hjälpa mig med att få fram en ritning till min bas? smile

Det kan inte vara så att framsystem o bas är felfasade??  Prova o vända fas på basen o lyssna om midbasen blev bättre? Hörs tydligare o tightare..

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 september 2012
Jag hade inte kört bas upp och port bakåt om det är ett bygge för musik. Då hade jag kört port och bas bakåt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

930 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Jag hade inte kört bas upp och port bakåt om det är ett bygge för musik. Då hade jag kört port och bas bakåt.

med denna bas ska jag bygga enbart SPL.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Sök