Tomgångsproblem och går ojämt i jämviktsläge audi coupé quattro 20v -89

Noren
16 januari 2009 · 10 Inlägg

Har en audi coupé quattro 20v från 89.

Har tididare haft problem med att han inte dragit hela vägen utan tappat kraft över 3000 varv/min.
Efter det har jag bytt bränslefilter, bränslepump, tändkablar, rotor, fördelarlock och tändstift.
Efter alla dom bytena har den börjat gå bättre och orkar mera. Men i jämvikts läget har det känts som om bilen bluddrat och gått lite ojämnt.
Nyligen har jag fått problem med tomgången som har börjat svaja mellan 400 -1200 varv/min.
När man sedan kör bilen och släpper gasen får man känslan att den bara vill dö, trycker man då på gasen börjar bilen dra igen med ett ryck och går som vanligt tills man släpper på gasen igen.
Ibland kan bilen gå som vanligt och ibland är tomgångsproblemet där.
Vad kan det vara för fel? Vad ska jag börja kolla?

Kan även nämna att jag haft lite problem med lambda värde på besiktning.

Tackar för alla svar

Berry Audi/Wv mek
16 januari 2009 · 148 Inlägg

det är inte så att du har en öppen dumpventil?? brukar bli bekymmer med dom då dom lyckas dra tjuvluft genom ventilen, prova att sätta dit en riktig återcirkulernade eller ingen alls!! så har du ju det problemet ute ur bilden iaf!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Noren
17 januari 2009 · 10 Inlägg

har ingen dumpventil. har ej turbo är en 2.3 20v rak femma.

Pilsk
17 januari 2009 · 460 Inlägg

Högt lambda innebär att det går magert. får bilen nog med soppa. låter bränsle pumpen illa.

zlobo Audiholic
17 januari 2009 · 485 Inlägg

kolla tomgångs motorn.. testa o rengöra den o smörja den.

Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
Noren
19 januari 2009 · 10 Inlägg

Bytte bensinpump för mindre än 1 månad sen så det borde inte vara problemet.
Lambda värdet var 1.08 och får vara mellan 0.97-1.03
Var in på verkstad idag och försökte läsa av felkoder men bilen gav inte ut nånting.
Han mätte lite på lambda sonden och den gav utslag men reagerade lite segt eller hur han uttryckte sig.
Så han funderade om någon tempgivare eller liknande kunde ge fel signaler och påverka lambda sonden.

dakla22
15 september 2012 · 47 Inlägg

vet att de är en gammal tråd men jag har samma problem och hittar inte lösningen. letat i ett halv år nu.
kollat på tomgångsmotorn, letat efter lekage, kollat på spjäll axel givaren (tror de är fel på den då den ser brännskadad ut men de går att justera den och de funkar men inte helt säker), bytt bränsle pump. ändrat bränsle tryck och testat alla möjliga tryck.
kollat luftmasse mätaren men verkar inte va något fel på den.
jag kan inte skicka in den till verkstad för ingen verkar fatta vad problemet är och det finns ingen kontakt på min bil för felsökning heller så de skulle bli jätte dyrt att försöka hitta felet.. vet inte var jag ska ta vägen.
Tacksam för hjälp!
//D

xXSammy
15 september 2012 · 6 584 Inlägg

Dåligt med kraft låga varv = Lambda
Dåligt med kraft höga varv = Luftmassmätare

De/Dem
dakla22
15 september 2012 · 47 Inlägg

Malheus skrev:
Dåligt med kraft låga varv = Lambda
Dåligt med kraft höga varv = Luftmassmätare

okej tack för tipsen ska kolla upp de smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang