hej jag har precis byggd klart min volvo 945 LTT min setup i motorn är:B230 BOTTENDEL med nya smidda verdi stakar mahle kolvar O-ringat och toppdekat block så klart nya lager och packningar i hela motorn. toppen är 531 med vx3 sen har jag intercooler model stor! TB58 turbo 3" downpipe chippad bränsle o tänning. har lagt i motorn nu o den startar efter många start försök o när han väl e igång då går han RIKTIGT dåligt precis som han bara går på 2 cylindrar och allt e jo nytt i motorn ánvänder samma LMM insug osv så vad är felet!? har nollat allt exakt! har kollat gnistan på alla 4 inga problem hur fint som helst. jag hittar inte felet någon volvo guru som kan hjälpa mig!?
jag har ställt om vev/balansaxeln och kammen 3ggr! det sitter rätt har gått igenom märkingarna ett PAR ggr nu men eftersom jag har automat låda kvittar det väl hur jag sätter dit mitt "kuggkranshjul"!?
nej jag har ingen rotor jag har som på alla andra b230 med fördelar längst bak på toppen mot torped väggen
du har visst rotor. Och jag pratar om b230 med fördelaren mot torpeden. Den är ställbar på själva plattan som sitter på toppen. Fördelarlocket är skruvat med 3 bult på fördelarplattan. Har du haft loss fördelarplattan?
Vänta nu. Du har byggt motorn men du vet inte att du har en rotor? Självklart har du en rotor. Den sitter monterad i fördelaren och går inte ändra. Däremot går fördelaren att vrida på och därmed kan du ställa tändningen. Jag har aldrig skruvat en autmat låda men visst borde det sitta en tändlägesgivare på sprängkåpan så styrsystemet vet vid vilket läge kolvarna befinner sig. Därmed borde det ju gå att sätta flexplattan fel om det inte är så att den bara passar på ett sätt.
Vad sitter det för chip i bilen? Har du kört med dom chipen tidigare? Vad har du för soppatryck? surar den eller får den för dåligt med soppa? Vad har du för spridare?