Trimma b230ft mot 400hk, hur mycket pengar går det på ungefär tro?

sonaxvax
30 september 2012 · 490 Inlägg

sätt målet på runt 50k om du inte ska optimera toppen balansera mm själv sticker iväg rätt fort bara med eftermarknads sprut kolvar stakar koppling tryckplatta spridare bränsle pumpar/ledningar spridare.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Xuri One Man Clan
30 september 2012 · 4 287 Inlägg

portad 530 topp = 4000kr
h-profilstakar 4000kr
Packningar lager = 2000kr
Turbo 2500
Portar grenrör (gratis om man gör själv)
intercooler 1000kr
divslangar+ avgasbörjar +siliconslangar = 3000kr
megasquirt 1 v3 + msd 6a tändsteg + eventuell bredbandslambda = 8000kr.
Mappning 4000kr.
+ orginal b230fk motor ca 4000kr.
koppling, svänghjul + växelåda 8000kr.
spridare 2000kr
kamaxel 800kr

Lite give or take på vissa delar och vad man väljer att göra själv.

Alla priser är inte specifika dom flesta sakerna går att fixa betydligt billigare.

där har du så du kan plocka mer än 400hk om du vill.  lär väl dock behövas översyn varannat år eller så hur mycke du kör med den smile

Senast redigerat av Xuri (30 september 2012)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
endorfinslaven
30 september 2012 · 671 Inlägg

Lill-johan skrev:
om han nu skulle ha 400 hk är de ju billigare och mindre jobb att bygga t6a!? men kan inte någon förklara vad som gör att b230ft är bättre än andra motorer?

T6a i sin 740 turbo kräver reg.besiktning är inte det en omväg o gå !
Kanske inte för en bmwåkare som normalt åker olagligt det verkar allihop göra...
Vad händer när omfattning av dessa hemmtrim uppdagas 4-700hk i en E30/E36...
Totalt livsfarligt när det är oreglerat av en statlig myndighet.
Har sett alltör många oseriösa turbokonverteringar.
Trafiksäkerhet !
Ansvar och omtanke till omgivningen !
Men ni tycks tycka er stå över omgivningen !

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
30 september 2012 · 1 899 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Lill-johan skrev:
om han nu skulle ha 400 hk är de ju billigare och mindre jobb att bygga t6a!? men kan inte någon förklara vad som gör att b230ft är bättre än andra motorer?

T6a i sin 740 turbo kräver reg.besiktning är inte det en omväg o gå !
Kanske inte för en bmwåkare som normalt åker olagligt det verkar allihop göra...
Vad händer när omfattning av dessa hemmtrim uppdagas 4-700hk i en E30/E36...
Totalt livsfarligt när det är oreglerat av en statlig myndighet.
Har sett alltör många oseriösa turbokonverteringar.
Trafiksäkerhet !
Ansvar och omtanke till omgivningen !
Men ni tycks tycka er stå över omgivningen !

Skärp dej, bara för att bilarna inte klarar statens jävla miljöribba så är inte bilarna mycket osäkrare för det. Du har en övertro på att någon slipsklädd byråkrat har mer koll på vad som är säkert än de med genuint intresse, i vissa fall stämmer det men i lika många fall stämmer det inte alls. Du måste ju ändå inse att bilbråkningen bara utgår från allmänna riktlinjer och minimikrav.

Hur många tror du visar bänkningspapper på sin volvo 740 med 350 hk när de besiktigar? På det stora hela inte en käft och därmed behöver de inte garantera att bromsverkan räcker till heller, och då skiter de flesta i den biten helt och hållet. På sin höjd smäller de dit några greenstuff belägg och slitsade skivor. Kan garantera att de allra flesta som trimmar gamla bilar kör undermåliga bromsar. Tar man dessutom gamla jänkare med trumbromsar bak och 13" eller 14" skivor fram med 450 -500 hk under huven så inser man ju rätt snabbt att det finns ännu osäkrare fordon som klarar bilprovningens krav. Ser du vilka hål som finns i den statligt reglerade tryggheten?

Faktum är att de flesta besiktigar sina bilar men de som kör turbokonverterat har en besiktningsmotor som åker i.

Vad gäller motorvalet så måste det ju helt och hållet vara upp till byggherren i fråga, och jag antar att TS postade denna tråd för att reda ut vad slutkostnaden kan tänkas hamna på så att han/hon kan avgöra om det är rätt väg att gå eller om man ska satsa på något annat.

Personligen har jag genom tiden lärt mej att det är billigare att bygga på det som redan är turboladdat till en viss gräns, och att man gör rätt i att satsa på det som redan gjorts om man är ovan och inte vill ha för stort hål i plånboken.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang