2844
Sök

M50b20 går inte på alla burkar efter urladdat batteri!

418 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Har nyligen fått lite problem med min bwm 520 e34.

Det börajde med att jag inte använde bilen på en vecka medans en lampa i bilen var på, vilket resulterade i att batterier laddades ur. Använde sedan startkablar för att få igång bilen. Märkte direkt att han gick mycket sämre än innan.

När man kör med bilen så går han hur bra som helst. det räcker med att man ger han lite gas för att han ska börja gå på alla cylindrar.
Men på tomgång tappar han 2 cylindrar. drog ur tändspolarna på både cyl 1 samt 2 och han gick inge sämre för det:mad:.

Någon som har några ideer på vad det kan vara? Innan detta strömavbrott så gick han som en klocka på tomgången!


Mvh Anton N


829 Inlägg
21 oktober 2012
#2
Kan ju vara tändspolarna som sagt som inte hänger med på tomgången,utan får en extra knuff när man gasar till då det går ström i dom oftare(snabbare) då.


418 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#3
Låter ju inte omöjligt, men konstigt att detta skulle uppstå efter ett urladdat batteri tycker jag :o


21 761 Inlägg
21 oktober 2012
#4
Har du laddat upp batteriet med batteriladdare efter att det blev urladdat?

418 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#5
Startade som sagt den med startkablar och lät den stå en stund med kablarna på sedna så har jag kört bilen ca 20 mil sedan dess. Men har inte testat att köra med laddare / testa annat batteri!


21 761 Inlägg
21 oktober 2012
#6
Mät på batteripolerna+polskorna vilken spänning det är när motorn går på tomgång och går dåligt. smile

418 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#8
När bilen är av har jag ca 12,7 volt och när bilen är på så har jag 13,8 så det verkar ju inte helt åt skogen.
Har rivit ner spridarbryggan och kikat, och alla spridare hade korrekt spridarbild så inget var konstigt där!
Alla tändspolar + stift ger korrekt gnista också.

Det konstiga är att han går som en dröm när man är ute och kör den. Har man varit ute en sväng sedan stannar man till och låter han gå på tomgång så går han som han ska på tomgång i ca 10 sekunder sen är det som något trycker på en knapp och han börjar gå skit kasst.

Någon som har fler tips på felsökning? Mvh


866 Inlägg
21 oktober 2012
#9
När bytte du stift senast ? Även om stiften ser bra ut så brukar dom ge upp i bland om man har dåligt batteri!!
dom surar. om inte byta spolar till någon annan cylinder och se om det följer med spolen eller att det stannar kvar på 1o2ans cylinder. Det är inte ovanligt att spolarna ger upp på dom bilarna. Om inte det hjälper kolla styrboxens elplint. Gör an diagnos !  kan vara en kamaxelgivaren då faller 3 cylindar bort tid vis på tändningen. Men det låter som tändspolar eller stift . Är det tändspolar som är kassa byt stiften då det dödar spolarna med dom gamla stiften.

418 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#10
Som jag skrev förut så tänder alla spolar med stift som dom ska, så alla stift samt spolar fungerar korrekt.
Batteriet klarade sig bra då det håller sig till 12,7-12,7 volt när bilen är av samt ca 13,8 när bilen är igång.
Det verkar inte vara just cyl 1 samt 2  utandet verkar vara som han tänder lite här och var  på tomgång.

Problemet verkar alltså inte vara relaterat till någon spec cylinder, det får mig att fundera om det kan vara något knas med tomgångsmotorn? alt lambda / lmm?


866 Inlägg
22 oktober 2012
#11
Gör en diagnos på den så får du ut felcoderna. Det är bäst med GT1 eller BMWscan då du saknar OBD utag.
om tomgångsmotorn inte funkar så blir där instabil tomgång vandra mellan 600-1000 V/min eller konstant för låg eller hög. och vid 600V/min slår den av.(stannar) men går aldrig ojämt. Om allt är ok så gissar jag på vevaxelgivare eller kamaxelgivare. Det är så att boxen lär sig att läsa givarna även om dom inte funkar hundra men är boxen stömlös ett tag så går den tillbaks till grundinställningarna och då kan den börja klydda.


Sök