Tobbe_A skrev:
Jag skickade iväg ett mail till Bilprovningen ang lite frågor vid besiktning med bur, racestol, vinge och om man måste ha i baksättet när man besiktigar.
MAilet::
Jag håller på att renovera en BMW 320i -86. Denna ska jag ha så att jag kan köra på olika banträffar runt om i landet.
Jag har planerat att ha följande i den.
2 st Racingstolar (Inget baksäte men orginal bälte kvar.)
2 st 4-punktsbälten (orginal 3-punkts skall oxå vara kvar)
1 st Skyddsbur ( Bifogar ritning på den)
Nu till frågorna
Vad gäller angående när jag monterar in Racingstolen?
Måste jag ha något baksätte i när jag besiktigar?
Vad gäller när man besiktigar med skyddsbur?
Tack på förhand.
MVH/
Thobias A
Svaret från Bilprovningen:
Utgångspunkt för std-bil är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.
Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering,
ingen passagerare tillåts i baksätet. Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen mm.
För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material.
Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning.
Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.
Skyddsbåge, skyddsbur
Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.
Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.
Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.
om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning. Hälsningar
ola J Bilprovningen