1841
Sök

Alltså får man tona framsidorutorna

679 Inlägg
24 oktober 2012
Nope man får inte sätta någon film överhuvudtaget på framsidorutorna. Bilarna har redan en toning från fabrik, så de uppnått gränsen för ljus genomsläpp.

1 534 Inlägg
24 oktober 2012
Constantine skrev:
Nope man får inte sätta någon film överhuvudtaget på framsidorutorna. Bilarna har redan en toning från fabrik, så de uppnått gränsen för ljus genomsläpp.

Ok då är vi där igen.

Är det FILMEN som är olaglig att montera?
Eller är det det faktum att det skulle innebära att den transparenta filmen bidrar till att ljusgenomsläppet blir mindre än vad som är tillåtet?

För det tror jag inte på, att en genomskinlig film skulle tona så pass mycket att det påverkar ljusinsläppet, i alla fall inte mer än någon få enstaka procent..

865 Inlägg
24 oktober 2012
jetta16v skrev:
Constantine skrev:

Ok då är vi där igen.

Eller är det det faktum att det skulle innebära att den transparenta filmen bidrar till att ljusgenomsläppet blir mindre än vad som är tillåtet?

För det tror jag inte på, att en genomskinlig film skulle tona så pass mycket att det påverkar ljusinsläppet, i alla fall inte mer än någon få enstaka procent..

Filmen e olaglig

679 Inlägg
24 oktober 2012
jetta16v skrev:
Constantine skrev:

Ok då är vi där igen.

Rutorna har ju olika färg, vilket gör att ljus genomsläppet minskar redan där till oftast maximalt tillåtna gräns. Om du sedan lägger på en toningsfilm på original framsidorutan som redan är färgad så ändras genomsläppet oavsett, även om rutan ser ut att vara helt 100% på genomsläpp.

1 534 Inlägg
24 oktober 2012
Constantine skrev:
jetta16v skrev:
Constantine skrev:

Ok då är vi där igen.

Rutorna har ju olika färg, vilket gör att ljus genomsläppet minskar redan där till oftast maximalt tillåtna gräns. Om du sedan lägger på en toningsfilm på original framsidorutan som redan är färgad så ändras genomsläppet oavsett, även om rutan ser ut att vara helt 100% på genomsläpp.

Jag vet att vissa rutor är tonade från fabrik och har en förståelse på att den transparenta filmen kanske släpper genom 99% och inte 100%, fortfarande så kan jag inte se att det påverkar så pass mycket att bara själva monteringen av den transparenta filmen gör rutorna olagliga..

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
24 oktober 2012
Det har väll lite med säkerhet att göra också? Ex. om du sitter fast i bilen o måste knacka glaset, så har du film på rutan som inte gör det lättare att komma ut..?

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

1 534 Inlägg
24 oktober 2012
Nichlas_H skrev:
Det har väll lite med säkerhet att göra också? Ex. om du sitter fast i bilen o måste knacka glaset, så har du film på rutan som inte gör det lättare att komma ut..?

Tror inte det är några problem att få hål på filmen, men däremot om rutan krossas eller går sönder så bidrar filmen att man inte får glassplitter på sig om man sitter i bilen, eller inte lika mycket glassplitter i kupén om det blir t.ex. inbrott..
Sen har väl en sån film uv-skydd också?
Jag ser bara fördelar..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 oktober 2012
Det med transparent film, har lagen sagt nej, PGA att det kan bli andra reflektioner genom rutan, står klart o tydligt i lagtexten för den som orkar söka upp det!

1 534 Inlägg
24 oktober 2012
Funkiee skrev:
Det med transparent film, har lagen sagt nej, PGA att det kan bli andra reflektioner genom rutan, står klart o tydligt i lagtexten för den som orkar söka upp det!

Om filmen är monterad på UTSIDAN kanske, men inte insidan?!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 oktober 2012
både på in o utsida, båda är olagligt

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 oktober 2012
för helvete. det är INTE lagligt. fan man får inte ens ha text  på framrutan vilket är såå jävla löjligt. får alltid plocka av när jag ska bes och skaffa nytt. sa till snuten en gång jag blev stoppad att jag sitter fan inte och stirrar upp i rutan när jag kör. för han sa att det hindrar sikten,
Senast redigerat av VolvoCoffe (24 oktober 2012)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
för helvete. det är INTE lagligt. fan man får inte ens ha text  på framrutan vilket är såå jävla löjligt. får alltid plocka av när jag ska bes och skaffa nytt. sa till snuten en gång jag blev stoppad att jag sitter fan inte och stirrar upp i rutan när jag kör. för han sa att det hindrar sikten,

Du kanske inte kan prata med flygplanen, vem vet!! lol

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 oktober 2012
Funkiee skrev:
VolvoCoffe skrev:

Du kanske inte kan prata med flygplanen, vem vet!! lol

haha:)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Svetsare
1 202 Inlägg
24 oktober 2012
detta är max toning från fabrik.
Ser mörkare ut när dörrarna är stängda

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-f6770c2722297a602e92c55e64dbf26b.jpg

(Bara fantasin sätter gränserna)

Sök