3268
Sök

Däckfråga igen

46 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Om jag tittar på däcken står det 235/60 R16
Om jag nu över vintern bara vill köpa nya däck och kränga på, så kan man köpa ny fälgar nästa år, så blir det inte så stor kostnad på en gång.
Alltså jag använder fälgarna som sommardäcken sitter på.

Funkar bara den dimensionen som sitter på då?
Någon sa att vinterdäck kan vara 215/70 R16 och att dem är billigare.
Men kan man använda fälgen man har men ändå byta till smalare däck? El måste jag ha smalare fälg då med?

1 080 Inlägg
27 oktober 2012
Vad gäller däckbredd till fälgar så är det ganska stor spelmån, om 235 är original så borde inte 215 vara något problem smile Kom ihåg bara att lastindex ska stämma för att det ska vara lagligt

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

46 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
pontiacen skrev:
Vad gäller däckbredd till fälgar så är det ganska stor spelmån, om 235 är original så borde inte 215 vara något problem smile Kom ihåg bara att lastindex ska stämma för att det ska vara lagligt

Ok men den andra siffran då den som är 60 nu 235/60 R16 Är det ok att ändra den till 65 el 70?

Vad är lastindex?

German Engineering
9 083 Inlägg
27 oktober 2012
"Ett däcks lastindex (LI) anger maximal belastning per enskilt däck (i kg). Vid däckbyte bör lastindexet vara det samma eller högre. Föreskriften säger att däckets bärkraft ska täcka axellasten x 2. Alla värden finns i en tabell, där motsvarande maximalt tillåtna belastning anges (i kg). T.ex är denna vid en LI på 85 - 515 kg, LI 86 motsvarar 530 kg"

Källa: Däckonline

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 080 Inlägg
27 oktober 2012
Nallis skrev:
pontiacen skrev:

Ok men den andra siffran då den som är 60 nu 235/60 R16 Är det ok att ändra den till 65 el 70?

Vad är lastindex?

Den siffran som står efter bredden anger profilen, dvs hur tjockt däcket är och då i procent av bredden. Så ditt originaldäck är 235mm*0.6=141mm tjockt och det nya blir 215mm*0.65=139.75mm tjockt. Borde inte ens göra nån direkt skillnad på hastughetsmätaren när skillnaden är så liten smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Sök