4164
Sök

Parkeringsregel - parkera på höger sida

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Varför måste man parkera på höger sida? Vad ligger till grund för denna regel. Är det så enkelt som att man inte ska köra mot trafiken de 2 meter man kör för att komma över på rätt sida?

Jag har dilemmat att det är datumparkering utanför mitt hus och det är en ganska brant backe. Dom dagar man parkerar med färdriktningen uppåt så kan det på vintern vara lite knepigt att ta sig därifrån av lite olika orsaker. Man kör gärna upp lite i snökanten för att vägen inte är den bredaste, självklart är det glashalt och man kör framhjulsdrivet(det kan nog vara lika knepigt med RWD men det hör inte hit). Men parkerar man på fel sida hälften av dagarna så kan man köra ut nedåt och klarar det vilken dag som helst. Men om jag parkerar så, kommer man att få böter för att bilen pekar åt fel håll(som jag har fattat det).

Vad ligger till grund för denna regel?

http://www.vv.se/templates/page3____5938.aspx
http://www.vv.se/filer/11195/88517_stan … arkera.pdf

TSQ
23 mars 2007
Grund till denna lag är säkert en  proposition med förslag till ny lag som har avlåtits till riksdagen ifrån regeringen
Senast redigerat av TSQ (23 mars 2007)

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
TSQ skrev:
Grund till denna lag är säkert en  proposition med förslag till ny lag som har avlåtits till riksdagen ifrån regeringen

No shit sherlock.

TSQ
23 mars 2007
Dåså, varför undrar du.. du kaske kan svara mig... varför är grönt grönt

182 Inlägg
23 mars 2007
TSQ skrev:

huehue

182 Inlägg
23 mars 2007
mooy skrev:
Varför måste man parkera på höger sida? Vad ligger till grund för denna regel. Är det så enkelt som att man inte ska köra mot trafiken de 2 meter man kör för att komma över på rätt sida?

Jag har dilemmat att det är datumparkering utanför mitt hus och det är en ganska brant backe. Dom dagar man parkerar med färdriktningen uppåt så kan det på vintern vara lite knepigt att ta sig därifrån av lite olika orsaker. Man kör gärna upp lite i snökanten för att vägen inte är den bredaste, självklart är det glashalt och man kör framhjulsdrivet(det kan nog vara lika knepigt med RWD men det hör inte hit). Men parkerar man på fel sida hälften av dagarna så kan man köra ut nedåt och klarar det vilken dag som helst. Men om jag parkerar så, kommer man att få böter för att bilen pekar åt fel håll(som jag har fattat det).

Vad ligger till grund för denna regel?

http://www.vv.se/templates/page3____5938.aspx
http://www.vv.se/filer/11195/88517_stan … arkera.pdf

dumma frågor = dumt svar hehe

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
TSQ skrev:

Du har tydligen inte fattat vad jag menade. Anledningen till att vi har parkeringsregler är för att det inte ska bli kaos i samhället. Och dom flesta parkeringsregler förstår jag varför dom är till för men inte denna. Vad blir problemet om jag parkerar åt andra hållet?

Jag vet hur lagar och regler blir till, jag gick ut grundskolan precis som du.

Om du vill veta varför grönt är grönt så kan vi ta det i en annan tråd. EDIT:Jo, jag hajade att den var ironisk men det är en ganska kul fråga. Det blir rätt lätt fysik bilologi och filosofi om man diskuterar. Så det vore bäst att ta i en annan tråd :-)

/Robin
Senast redigerat av mooy (23 mars 2007)

182 Inlägg
23 mars 2007
mooy skrev:
TSQ skrev:

Du har tydligen inte fattat vad jag menade. Anledningen till att vi har parkeringsregler är för att det inte ska bli kaos i samhället. Och dom flesta parkeringsregler förstår jag varför dom är till för men inte denna.

Jag vet hur lagar och regler blir till, jag gick ut grundskolan precis som du.

Om du vill veta varför grönt är grönt så kan vi ta det i en annan tråd.

/Robin

vf inte i denna lika dum fråga den med, men den var ironisk inte din big_smile
Senast redigerat av Serreos (23 mars 2007)

TSQ
23 mars 2007
Av samma anledning att du inte får köra mot trafik, så det är lite ordning och reda.. så alla inte parkerar hur som helst.

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
TSQ skrev:
Av samma anledning att du inte får köra mot trafik, så det är lite ordning och reda.. så alla inte parkerar hur som helst.

Nja, kör jag mot trafiken så kommer jag att krocka till slut eller ställa till med annan oreda. Men att min bil som står still har fronten åt ett eller ett annat håll känns lite petigt.

/Robin

TSQ
23 mars 2007
Gör som bosse, vinn på lotto å dra en egen fil....

Drop Shop
926 Inlägg
23 mars 2007
hade säkert vållat fler olyckor om man fått parkera på vilken sida som helst.
jag reagerar iaf som att det är en mötande bil när man ser en felparkerad bil.

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
mellowd skrev:
hade säkert vållat fler olyckor om man fått parkera på vilken sida som helst.
jag reagerar iaf som att det är en mötande bil när man ser en felparkerad bil.

Visst jag kan hålla med dig att det kanske ser fult ut att vissa bilar har fronten åt ena hållet och resten åt andra. Men det är datumparkering så vi står alla på samma sida. Man står inte i vägen för någon(vill jag påstå).

/Robin

Sök