2928
Sök

Saab 95 år 99, tickande motor.

1 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Hallå,

jag har en saab 95 årsmodell 99 som är uttagen 00, som har börjat ticka i motorn.
Tickandet började efter att bilen stod still en timme efter en problemfri färd innan. Tickandet startade när jag skulle köra iväg igen och när jag stannat och bilen stått på tomgång ett tag tändes oljelampan. Jag fyllde på olja och den verkade inte dra något överdrivet på de 4 mil jag körde, och motorn verkade gå lika fint som förut. Tickandet låter som att det kommer ganska högt uppifrån i motorn.

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 november 2012
#2
byt oljan så kommer det försvinna misstänker att oljan är så pass gammal att den smörjer dåligt så prova me det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 212 Inlägg
2 november 2012
#3
börjar bli tid för ventilspel.. oljebyte kan vara värt innan nya chims fått plats.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

888 Inlägg
3 november 2012
#4
kenth66 skrev:
börjar bli tid för ventilspel.. oljebyte kan vara värt innan nya chims fått plats.

Va yrar du om, vet man inte ska man inte babbla en massa. Finns inget att justera....

Byt olja eventuellt en genomsköljning med en invändig motortvätt. kan va läge att ta ner oljetråget och kolla oljesilen innan något rasar.

269 Inlägg
3 november 2012
#5
carolle skrev:
Hallå,

jag har en saab 95 årsmodell 99 som är uttagen 00, som har börjat ticka i motorn.
Tickandet började efter att bilen stod still en timme efter en problemfri färd innan. Tickandet startade när jag skulle köra iväg igen och när jag stannat och bilen stått på tomgång ett tag tändes oljelampan. Jag fyllde på olja och den verkade inte dra något överdrivet på de 4 mil jag körde, och motorn verkade gå lika fint som förut. Tickandet låter som att det kommer ganska högt uppifrån i motorn.

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Min började ticka rätt mycket, i samma veva så sköt frugan turbon på den, bytte turbo och tog samtidigt ned tråg och gjorde rent det.
När det var klart så startade vi den och ställde den så den skulle gå varm, när den var uppe i normal arbetstemeratur så tandes plötsligt oljetryckslampan, slog av och kollade allt, skall tillägas att tickandet var kvar om än lite mindre, när vi checkat allt så startade vi igen och det gick en stund så tändes lampan igen.
Efter många "felanalyser" av bl.a. Biva så var jag av en tillfällighet på maptune här i stan, blev då pratades med av mekarna där, rådet jag fick var att kolla det mittersta ramlagret, rev ned tråget och ramlagret och det var på g att haverera fullständigt, bytte ram och vevlager (kan göras underifrån) och det var felet, tickandet försvann även det då det som är längst bort från pumpen (toppen) är den som får sämst tryck om inte trycket är bra..

Lite jobb är det, vi gjorde det på ca: 3 timmar men då stod jag på en billyft, krångligaste är ramlagret närmast kedjan, där krävdes det lite våld smile

Mopar or no car:)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
3 november 2012
#6
jag hade samma fråga i min vita. oljenivå var låg + var äldre olja. jag bytade olja o allt försvann. jag fick höra ett fall där ax på fläkt gick snett o det lät.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök