2992
Sök

Datorn blir tokvarm!

23 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
som trådens rubrik lyder, datorn blir extremt varm för minsta lilla sak man håller på med..När jag inte har nått program uppe så ligger den på 52 Grader, vilket är 2grader för mycket står det.
Sen drar jag igång ett spel (Battlefield Heroes), då rusar den plötsligt upp till 80GRADER!!yikes  Sen 10min senare så stängs datorn av.
Har ganska mycket prylar och program på datorn, men det ska väl inte kunna påverka temperaturen sådär mycket?
Datorn är en ACER aspire 6930

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
19 november 2012
Min förra dator var också en laptop och så fort man drog igång ett spel så gick CPU-tempen upp till runt 100C och sedan stängdes den av.
Problemet var att den var full i 2-3 års damm.
Löste det hela med att köpa en burk "Dust Off" från biltema och blåste igenom alla ventilationsöppningar.
Efter det så låg den stadigt på 55-60C och funkade perfekt.

Up the RA

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
19 november 2012
Jag har nästan samma med min laptop. använder jag den vanligt så är den normalvarm men startar jag ett spel så blir den så varm så den stängs av ibland, jag löste det genom att köpa en kylplatta som jag har under den när jag känner för att spela.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
19 november 2012
Laptops blir varma, och de stänger av sig om värmen blir för hög. Inget att oroa sig för, men testa att blåsa rent från damm som redan sagts tidigare i tråden.

23 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Löste sig nu, tog fram dammsugaren och vipps så gick den ner "normal" nivå, och sen stadiga 60-65grader vid spelande smile Tack för svar

Muttley
19 november 2012
Har samma här dock blev de ej bättre av att rengöra.  Blir att låta någon fixa de med kylpasta eller vad de har för skit i datorer.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2012
Jag har en gammal Acer 6935G som jag lade på hyllan för ett tag sedan eftersom den blev lite slö och varm, vilket jag ångrar då det är en av de bästa bärbara datorer jag haft av diverse olika märken. Så jag skruvade isär den och gjorde den ordentligt ren på damm, samtidigt som jag plockade väck kylflänsar och lade på ny kylpasta.

Och datorn blev som ny med riktigt svala temperaturer även om den belastas, jag är inte säker på om 6930 är samma produkt men min laptop blir aldrig varmare än att den känns sval mot knäet. Imponerande sval och tyst maskin för att vara en bärbar av ett märke vars rykte inte är det bästa.

Så jag kan rekommendera den operationen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 482 Inlägg
20 november 2012
Damsugare skall hållas så långt borta från en datorn som möjligt, och absolut inte inne i den.
En damsuger alstrar mycket statisk elektricitet vilket inte är nå vidare bra.

Oftast går det dock bra, men jag vet ett flertal gånger för både mig själv och vänner där gått åt helskotta. En polare stötte till chassit när han dammsugade och datorn slockna och moderkortet va pajj.. så lite krävs det ibland.

Värt att tänka på, använd tryckluft.

BLT Service
Theracords Music Label

1 319 Inlägg
20 november 2012
Noxxer skrev:
Damsugare skall hållas så långt borta från en datorn som möjligt, och absolut inte inne i den.

Oftast går det dock bra, men jag vet ett flertal gånger för både mig själv och vänner där gått åt helskotta. En polare stötte till chassit när han dammsugade och datorn slockna och moderkortet va pajj.. så lite krävs det ibland.

Nr.1 så finns det många dammsugare man kan blåsa med istället för att suga.

nr.2 varför hade din kompis sin dator påsatt när han rengjorde den? Verkar otroligt dumt.

_----------'

2 401 Inlägg
20 november 2012
Kör själv med tryckluften och det funkar prima smile  Stäng av datorn och blås försiktigt som fan i alla olika hål

1 482 Inlägg
20 november 2012
sleepyoh skrev:
Noxxer skrev:

nr.2 varför hade din kompis sin dator påsatt när han rengjorde den? Verkar otroligt dumt.

Han rengjorde inte datorn, han dammsugade golvet och stötte till chassit med munstycket.

BLT Service
Theracords Music Label

Knegare
718 Inlägg
21 november 2012
Noxxer skrev:
sleepyoh skrev:
Noxxer skrev:

Han rengjorde inte datorn, han dammsugade golvet och stötte till chassit med munstycket.

Fast det har jag svårt att tro på... Om jag ger en stöt till mitt chassi så åker ju inte strömmen direkt in i moderkortet... Moderkortet är ju "isolerat" från chassi.. Var nog snarare så att han slog till chassit med dammsugaren så något gick sönder inne i datorn.

William 2009-02-20

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 november 2012
Murvald skrev:
Noxxer skrev:
sleepyoh skrev:

Fast det har jag svårt att tro på... Om jag ger en stöt till mitt chassi så åker ju inte strömmen direkt in i moderkortet... Moderkortet är ju "isolerat" från chassi.. Var nog snarare så att han slog till chassit med dammsugaren så något gick sönder inne i datorn.

Moderkortet är alltid jordat i chassiet, så måhända satt hans dator inte i ett jordat uttag.

1 482 Inlägg
21 november 2012
Bebben skrev:
Murvald skrev:
Noxxer skrev:

Moderkortet är alltid jordat i chassiet, så måhända satt hans dator inte i ett jordat uttag.

Stämmer bra, icke jordat uttag.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök