3949
Sök

Bilen stängs av efter ca 10 sekunder Renault Trafic 2003

12 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Hej. Jag har en Renault Trafic 2003.
Jag lämnade in den på service där de bytade motorolja dieselfilter och oljefilter.
När jag fick tillbaka bilen så körde jag i 2 mil sedan tändes en lampa som betyder elfel eller vatten i tanken.
Jag kör hem och dagen efter ringer jag till firman som servade bilen där de sa jag skulle komma in med det så fick de ta en titt.
När jag ska starta bilen så startar den helt normalt utan problem men efter ca 10 sekunder så dör bilen precis som om man vrider om nyckeln. När detta har inträffat så får man köra med startmotorn väldigt länge och till slut startar den och då stänger den inte sig alls utan går som normalt tills du själv stänger den. startar du den direkt efter du har stängt av den så är den som normal utan att stänga av sig.
Om man låter bilen stå i ca 30 min så startar den men dör igen efter ca 10 sekunder. Detta även när motor fortfarande är varm.
De som servade bilen ser inga fel på den utan rekommenderar mig att åka till Renault.

Jag åker till Renault och de tar in bilen undersöker den och får upp när de läser av att en givare/ventil vid turbon var kass och bytar då denna. kosta ca 600:- plus arbetet.
När jag kommer och ska hämta bilen startar den så händer exakt samma sak igen. Efter 10 sekunder dör den.
Vad kan detta vara för fel?

Luft i systemet?
Kan de som gjorde servicen ha gjort något fel?

4 164 Inlägg
27 november 2012
Jag skulle tro att det är ett elfel, typ imobiliser som strular lr liknande.

12 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Jag skulle tro att det är ett elfel, typ imobiliser som strular lr liknande.

Borde inte bilen stänga av sig vid lite olika tider då? Tex när jag kör?

564 Inlägg
27 november 2012
Det låter som att du har någon läcka i bränslesystemet så att den släpper dieseln ner i tanken. Då startar den och går några sekunder på den diesel som finns i pumpen men motorn dör när den suger luft och sedan måste den pumpa upp diesel på nytt från tanken.

12 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
Det låter som att du har någon läcka i bränslesystemet så att den släpper dieseln ner i tanken. Då startar den och går några sekunder på den diesel som finns i pumpen men motorn dör när den suger luft och sedan måste den pumpa upp diesel på nytt från tanken.

Kan dom ha missat att spänna tex dieselfiltret helt när de har bytat det?
Läste på fakturan från servicen de bytade även luftfiltret.

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 november 2012
Den tar luft helt klart

Bildemonterare samt egen verkstad. !

12 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
De ringde från Renault idag. Han hade lossat på dieselpumpen och den hade varit till hälften full med diesel och hälften vatten. Hur kan det ha blivit såhär? Jag tankar normalt på en vanlig mack.
Han skulle leta vidare imorgon och försöka hitta felet till detta.
Har någon någon tanke till hur detta har kunnat hända?

Sök