3306
Sök

740GL b230f får soppa men ingen gnista.?

5 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder.

Var ute och körde lite och helt plötsligt dog motor helvetet.
Soppa pumpen går runt o han får soppa. men ingen gnista.

Vad kan det vara för fel?

kan det vara fördelaren de e fel på?

Tackar för svar!

407 Inlägg
27 november 2012
stift, tändkablar, fördelare, kamaxelgivare.. det skulle jag börja att kolla iaf...

4 149 Inlägg
27 november 2012
Rotor och fördelare är det första jag hade kollat. Fick samma sak på min gamla bil. Packningen spricker och du får olja i fördelaren.

5 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Rotor och fördelare är det första jag hade kollat. Fick samma sak på min gamla bil. Packningen spricker och du får olja i fördelaren.

Har kollat detta. Men det verkar inte vara där problemet ligger. Skaffade ny hallgivare med, men det var inte det häller. Stiften är nya och kablarna med.. Får smått damp på sånt här...sad

1 008 Inlägg
28 november 2012
årsmodell?
kollat säkringarna?

5 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
240bns skrev:
årsmodell?
kollat säkringarna?

Det är en 88a. säkringarna kollade alla hela..

Någon som har något förslag?

1 008 Inlägg
28 november 2012
Då skulle jag ha mätt om du verkligen har +12v på tändspolen när tändningen är påslagen och vid startförsök.
Man kan tillfälligt prova att koppla en sladd mellan batteriets pluspol och tändspolen vid startförsök för att utesluta spänningsfall/glapp i startkontakt/tändlås.

Funkar inte detta så skulle jag sikta in mig på tändmodulen som sitter innanför luftburken, dels kolla så kablarna/stiften i kontaktdonet sitter fast riktigt och prova byta tändmodulen.

1 298 Inlägg
29 november 2012
Glöm inte att kolla en så simpel sak som ifall kamrem har gått av. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 november 2012
Pendulum skrev:
Glöm inte att kolla en så simpel sak som ifall kamrem har gått av. wink

Precis min tanke, sällan dom tappar gnistan helt annars wink

(Och ja, den ska faktiskt bytas ibland)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 283 Inlägg
29 november 2012
Hade ganska exakt samma problem i somras, var tändmodulen som strulade. Den sitter vid batteriet mot högerskärmen på plåten.

volvolover
667 Inlägg
29 november 2012
varit med om samma sak, först hallgivaren och senast att kamremmen gått av. av med oljelocket och titta om kammen snurrar när du vrider på starten:)
Senast redigerat av Turbomotor (29 november 2012)

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

5 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Det var tändmodulen.. Nu går motorn som han ska!

Sök