3254
Sök

volvo 240 -87 B230f nybytt topp, kam, grenrör, orklös.

37 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!
köpte mej en volvo 240 -87 med en b230f motor LH 2,2 för en månad sen som ska köras som vinter bil.
bilen gick bra och rent.
Har en 531 topp som ja bytt ventilsäten, slipat in ventiler kontrollerat att den är rak osv.
slängde i en K-kam,
inhandla ett extraktor som sitter monterat, vilket innebär att lambdan är förläng och flyttad ner där alla rörer från cylindrarna är sammansvetsade.
vevaxel kam osv står inom sina markeringar, nollställde motorn noga och detta är kontrollerat ett flertal gånger,
men när vi sedan startar bilen så är den orklös, lätt uppförsbacke på motorvägen så får man växla ner till 4:an.

vi har mixtrat med att ställa tändningen lite för hand och åkt ut men skillnaden blir minimal, bytt tändstift som har fin gnista. testat ställa kammen en kugg fel åt båda hållen men det blir sämre,
vi ska nu ikväll göra komptest för att kolla om det är någon ventil som inte håller tätt. ska ställa tändningen med en sån där lampa. samt kolla va vi har för spel på ventilerna med bladmått.
ska även kontrollera lambda kablarna som består av 2 vita kablar och en svart om vi råkat skifta på dom vita.

trimmet som vi har satt på är ju bara lite lösgodis, räknar med att tändningen måste justeras in med en lite vassare kam, men orginalspridarna ska vell hänga med?

Jag har intresset att mecka volvo och det ska pillas, testas, och plockas isär annars lär man sej aldrig något. men jag är fortfarande en nybörjare, när jag kör fast har jag igentligen bara google som jag utnyttjar så gott jag kan.
Men alltid räcker inte det. så nu bollar jag med er och ser vart det kan leda.

tack för mej!
Senast redigerat av Ohlund (2 december 2012)

451 Inlägg
2 december 2012
#2
Först komp test!, nolla motor o kam allt orginal!
Senast redigerat av JUSTer (2 december 2012)

37 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
JUSTer skrev:
Först komp test!, nolla motor o kam allt orginal!

kam vev och tändagget är nollställt efter sina markeringar. ska komptesta snart. ska bara dicka upp kaffet wink

451 Inlägg
2 december 2012
#4
Ohlund skrev:
JUSTer skrev:
Först komp test!, nolla motor o kam allt orginal!

kam vev och tändagget är nollställt efter sina markeringar. ska komptesta snart. ska bara dicka upp kaffet wink

Kör du digital komptest elr analog?

451 Inlägg
2 december 2012
#5
Btw, drar man inte toppbultarna efter varmkörningen ?

Kmr inte ihåg exakt

37 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#6
Nu så!
gjorde ett analogt komtest och på den bästa cylindern hade jag 8,1 och den sämsta 5,3 bar.
förbränningsrummen va extremt sotiga så vi får testa att skifta kablar till lambdasonden.
bilen gick ju bra innan så det är ju inte kolvringarna. tog bort toppen igen och lämna bort den på riktplaning,
fick tillbaka den idag montera dit ventiler osv igen och för att va säker vänd vi toppen upp o ner, i med ett tändstiften sen hällde vi vatten i förbränningsrummen 1 i taget, och alla va täta. så nu hoppas vi på ett bättre resultat.

37 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#7
JUSTer skrev:
Btw, drar man inte toppbultarna efter varmkörningen ?

Kmr inte ihåg exakt

första vändan dra man bultarna 50nm
andra vevan drar man dom 108 nm
sen om man ska va petig ska man varmköra motorn sedan låta den svalna helt.
sedan ska man lossa bult ett 30 grader sedan dra den och alla andra 108 nm igen. det är vad ja läst mej till i min volvo 240 bok

37 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#8
Nuså!
fick ju tillbaka toppen montera ventiler osv. vände toppen upp o ner för att kolla att ventilerna va täta och konstigt nog var dom det. kasta sedan på toppen på motorn, nollställde vev kam vilket innebär att första cylinder är i topp, då kolla ja ventilspelet på in och utsug, inget spel alls. vrider veven med spärrskaft 180 grader och kollar ventilspelet på cylinder nr 3. inget ventilspel. vrider ytligare 180 grader och kollar cylinder nr 4 inget spel på insug och 0,3 på utsug osv osv brickorna va helt enkelt för tjocka.

brickan på cyl nr 4 där jag hade ett spel på 0,3 var 3,55 tjock och den va tillräckligt smal för att kunna få fram ett spel på alla andra ventiler så ja låna den runt på alla för att kunna mäta av ett spel för att sedan kunna räkna ut hur tjocka brickor jag skulle beställa. sagt och gjort, beställde snabbt och smidigt från KG trimning, fick brickorna idag och har runt 10 bar på alla cylindrar.
nu funkar den fin fint och jag är glad igen big_smile


Sök