2 december 2012
Trådstartare
Hejsan!
köpte mej en volvo 240 -87 med en b230f motor LH 2,2 för en månad sen som ska köras som vinter bil.
bilen gick bra och rent.
Har en 531 topp som ja bytt ventilsäten, slipat in ventiler kontrollerat att den är rak osv.
slängde i en K-kam,
inhandla ett extraktor som sitter monterat, vilket innebär att lambdan är förläng och flyttad ner där alla rörer från cylindrarna är sammansvetsade.
vevaxel kam osv står inom sina markeringar, nollställde motorn noga och detta är kontrollerat ett flertal gånger,
men när vi sedan startar bilen så är den orklös, lätt uppförsbacke på motorvägen så får man växla ner till 4:an.
vi har mixtrat med att ställa tändningen lite för hand och åkt ut men skillnaden blir minimal, bytt tändstift som har fin gnista. testat ställa kammen en kugg fel åt båda hållen men det blir sämre,
vi ska nu ikväll göra komptest för att kolla om det är någon ventil som inte håller tätt. ska ställa tändningen med en sån där lampa. samt kolla va vi har för spel på ventilerna med bladmått.
ska även kontrollera lambda kablarna som består av 2 vita kablar och en svart om vi råkat skifta på dom vita.
trimmet som vi har satt på är ju bara lite lösgodis, räknar med att tändningen måste justeras in med en lite vassare kam, men orginalspridarna ska vell hänga med?
Jag har intresset att mecka volvo och det ska pillas, testas, och plockas isär annars lär man sej aldrig något. men jag är fortfarande en nybörjare, när jag kör fast har jag igentligen bara google som jag utnyttjar så gott jag kan.
Men alltid räcker inte det. så nu bollar jag med er och ser vart det kan leda.
tack för mej!
Senast redigerat av Ohlund (2 december 2012)