3272
Sök

Hur mycket bil behövs för att ha kul på gatebil ?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
jag var för första gången på gatebil i år 2012, och förstås så blir man sugen på att själv ut och köra runt där..,

men vilka regler gäller för att få en bil ut på banan där ?, då så långt jag märkte så skulle bilen vara en vanligt kaross och motorn bryr dem sig inte särskild om, och bur sitt-still stol osv är om man själv vill det.., ( bilen behöver väl inte vara besiktat på vanlig besiktning ?)

jag kikade runt och man kan hitta gamla bmw e34, och e36 för en billig peng , och lätta ur den ordentligt, lite bonnetrim osv, och ut på banan, men kommer bilen vara snabb nog för att kunna lägga bredställ i kurvorna osv..

målet är inte att tävla eller så , utan bara ha kul (och inte bli utskrattat för skitbil )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 365 Inlägg
17 december 2012
#2
Jag har kört en hel del bana och du kan helt klart ha väldigt kul med en BMW E36 328 eller 325. 328 har ju lite mer vrid.

kör du med 225/235 däck så är det inga problem att ställa bilen i kurvorna, har den dessutom diff som vissa har så blir det ännu bättre

Annars är det svårt att hitta riktigt bra och billiga bilar för bana, skulle vara någon hottad merca diesel kanske.

offfroad skrev:
jag var för första gången på gatebil i år 2012, och förstås så blir man sugen på att själv ut och köra runt där..,

men vilka regler gäller för att få en bil ut på banan där ?, då så långt jag märkte så skulle bilen vara en vanligt kaross och motorn bryr dem sig inte särskild om, och bur sitt-still stol osv är om man själv vill det.., ( bilen behöver väl inte vara besiktat på vanlig besiktning ?)

jag kikade runt och man kan hitta gamla bmw e34, och e36 för en billig peng , och lätta ur den ordentligt, lite bonnetrim osv, och ut på banan, men kommer bilen vara snabb nog för att kunna lägga bredställ i kurvorna osv..

målet är inte att tävla eller så , utan bara ha kul (och inte bli utskrattat för skitbil )


36 Inlägg
17 december 2012
#3
Vad jag förstår av tråden är att du vill ha en bakhjulsdriven bil med potential.
Jag hade nog personligen satsat på en Alfa Romeo 75 V6, mest för sången och utstrålningen. Alfamotorn är ganska likvärdig med 325:an. Den är förvisso 40 Nm klenare än 328an, men bilen är å andra sidan 200 kg lättare.

Har du inget emot att köra japanskt, står både Nissan 200SX och Toyota Supra MK3 Turbo till ditt förfogande, i ungefär samma prisklass. 200sx är jämnsnabb med 328:an. Problemet är dess redan från början låga vikt, som gör att den troligen inte kan lättas så mycket.
Supran är däremot tvärtom. Den är snabbare än 328:an, rakt fram. Dess 1 700 kg gör det dock betydligt värre när det börjar svänga, men om du ändå ska lätta bilen och skillnaden inte blir alltför stor, har du nog en bil med mer potential i Supran.


Men med det sagt, tror jag inte att BMW:n är ett direkt dåligt val jämfört med något av de ovanstående alternativen. Sett till tyska bilar, byggde väl Opel sin Omega 3000 på slutet av 80-talet, med treliterssexa och över 200 hästar? Den ska tydligen också gå rätt bra, fast det kanske är en lite för stor bil för ändamålet.

Jag har personligen ingen erfarenhet av körning på bana alls, så se mitt svar som en ren spekulation i vilka alternativ som finns. Om djävulens påhitt (framhjulsdriften) inte hade funnits, så hade jag nog haft betydligt fler vettiga exempel.
Senast redigerat av Q4Rspwn (17 december 2012)

368 Inlägg
17 december 2012
#4
Hallo du smile
regler om du får köra eller inte hittar du på gatebil.no.  kollade själv lite på de i sommras men ekonomin fick gå till annat hmm

brehäng med en bantad e36 (320/325 kanske ? till exempel) får du nog utan problem då ja kunde tvinga upp min 523 e39 på ställ i sommras wink
Senast redigerat av hemmafixarn (17 december 2012)


4 149 Inlägg
17 december 2012
#5
Q4Rspwn skrev:
Vad jag förstår av tråden är att du vill ha en bakhjulsdriven bil med potential.
Jag hade nog personligen satsat på en Alfa Romeo 75 V6, mest för sången och utstrålningen. Alfamotorn är ganska likvärdig med 325:an. Den är förvisso 40 Nm klenare än 328an, men bilen är å andra sidan 200 kg lättare.

Har du inget emot att köra japanskt, står både Nissan 200SX och Toyota Supra MK3 Turbo till ditt förfogande, i ungefär samma prisklass. 200sx är jämnsnabb med 328:an. Problemet är dess redan från början låga vikt, som gör att den troligen inte kan lättas så mycket.
Supran är däremot tvärtom. Den är snabbare än 328:an, rakt fram. Dess 1 700 kg gör det dock betydligt värre när det börjar svänga, men om du ändå ska lätta bilen och skillnaden inte blir alltför stor, har du nog en bil med mer potential i Supran.


Men med det sagt, tror jag inte att BMW:n är ett direkt dåligt val jämfört med något av de ovanstående alternativen. Sett till tyska bilar, byggde väl Opel sin Omega 3000 på slutet av 80-talet, med treliterssexa och över 200 hästar? Den ska tydligen också gå rätt bra, fast det kanske är en lite för stor bil för ändamålet.

Jag har personligen ingen erfarenhet av körning på bana alls, så se mitt svar som en ren spekulation i vilka alternativ som finns. Om djävulens påhitt (framhjulsdriften) inte hade funnits, så hade jag nog haft betydligt fler vettiga exempel.

Min kompis fick en Omega med sexan gratis! Enda felet var hål i bensintanken. 200 hk och relativt snål. Tror detta är det billigaste och bästa alternativet:)


36 Inlägg
17 december 2012
#6
zemet skrev:
Min kompis fick en Omega med sexan gratis! Enda felet var hål i bensintanken. 200 hk och relativt snål. Tror detta är det billigaste och bästa alternativet:)

Omegan är säkert en rätt bra bil. Opel överlag har ju inte precis ett rykte som "statusbil", vilket gör att det sannerligen finns billiga delar att få tag i. Det kanske i slutändan kompenserar den läckande soppatanken wink

Skämt åsido, med tanke på att Lotus byggde specialversioner av Omegan i slutet av 80-talet, tycker man att grejerna bör palla för lite "bonntrim" också big_smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#7
Q4Rspwn skrev:
Vad jag förstår av tråden är att du vill ha en bakhjulsdriven bil med potential.
Jag hade nog personligen satsat på en Alfa Romeo 75 V6, mest för sången och utstrålningen. Alfamotorn är ganska likvärdig med 325:an. Den är förvisso 40 Nm klenare än 328an, men bilen är å andra sidan 200 kg lättare.

Har du inget emot att köra japanskt, står både Nissan 200SX och Toyota Supra MK3 Turbo till ditt förfogande, i ungefär samma prisklass. 200sx är jämnsnabb med 328:an. Problemet är dess redan från början låga vikt, som gör att den troligen inte kan lättas så mycket.
Supran är däremot tvärtom. Den är snabbare än 328:an, rakt fram. Dess 1 700 kg gör det dock betydligt värre när det börjar svänga, men om du ändå ska lätta bilen och skillnaden inte blir alltför stor, har du nog en bil med mer potential i Supran.


Men med det sagt, tror jag inte att BMW:n är ett direkt dåligt val jämfört med något av de ovanstående alternativen. Sett till tyska bilar, byggde väl Opel sin Omega 3000 på slutet av 80-talet, med treliterssexa och över 200 hästar? Den ska tydligen också gå rätt bra, fast det kanske är en lite för stor bil för ändamålet.

Jag har personligen ingen erfarenhet av körning på bana alls, så se mitt svar som en ren spekulation i vilka alternativ som finns. Om djävulens påhitt (framhjulsdriften) inte hade funnits, så hade jag nog haft betydligt fler vettiga exempel.

alla förslag här är jo väldigt bra, man jag är rädd för att dem ligger långt utanför min prisidé ( ca 5-10 000, total på bilen ) hade jag hoppats på .., ( jag vet att man inte får mycket för dessa pengar , men söker man tillräckligt så kanske man hittar en "diamond in the rough"..)

också , vad säger ni en en bmw 325, DIESEL.., ( då jag har en snarlik motor i min , så känner jag till trim-möjligheterna, ) jag tänkte , hitta en med, eller konvertera, till mekanisk pump, köra med fruktansvärt hög turbotryck, och något hemmabygge till vatteninspryt , så att turbon inte smälter ner..
men eftersom jag har en bmw 2,5l diesel så vet jag att den är slööööö ( dock så väger bilen MÖÖ )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Livsnjutare
1 707 Inlägg
17 december 2012
#8
offfroad skrev:
Q4Rspwn skrev:
Vad jag förstår av tråden är att du vill ha en bakhjulsdriven bil med potential.
Jag hade nog personligen satsat på en Alfa Romeo 75 V6, mest för sången och utstrålningen. Alfamotorn är ganska likvärdig med 325:an. Den är förvisso 40 Nm klenare än 328an, men bilen är å andra sidan 200 kg lättare.

Har du inget emot att köra japanskt, står både Nissan 200SX och Toyota Supra MK3 Turbo till ditt förfogande, i ungefär samma prisklass. 200sx är jämnsnabb med 328:an. Problemet är dess redan från början låga vikt, som gör att den troligen inte kan lättas så mycket.
Supran är däremot tvärtom. Den är snabbare än 328:an, rakt fram. Dess 1 700 kg gör det dock betydligt värre när det börjar svänga, men om du ändå ska lätta bilen och skillnaden inte blir alltför stor, har du nog en bil med mer potential i Supran.


Men med det sagt, tror jag inte att BMW:n är ett direkt dåligt val jämfört med något av de ovanstående alternativen. Sett till tyska bilar, byggde väl Opel sin Omega 3000 på slutet av 80-talet, med treliterssexa och över 200 hästar? Den ska tydligen också gå rätt bra, fast det kanske är en lite för stor bil för ändamålet.

Jag har personligen ingen erfarenhet av körning på bana alls, så se mitt svar som en ren spekulation i vilka alternativ som finns. Om djävulens påhitt (framhjulsdriften) inte hade funnits, så hade jag nog haft betydligt fler vettiga exempel.

alla förslag här är jo väldigt bra, man jag är rädd för att dem ligger långt utanför min prisidé ( ca 5-10 000, total på bilen ) hade jag hoppats på .., ( jag vet att man inte får mycket för dessa pengar , men söker man tillräckligt så kanske man hittar en "diamond in the rough"..)

också , vad säger ni en en bmw 325, DIESEL.., ( då jag har en snarlik motor i min , så känner jag till trim-möjligheterna, ) jag tänkte , hitta en med, eller konvertera, till mekanisk pump, köra med fruktansvärt hög turbotryck, och något hemmabygge till vatteninspryt , så att turbon inte smälter ner..
men eftersom jag har en bmw 2,5l diesel så vet jag att den är slööööö ( dock så väger bilen MÖÖ )

Inga problem att få 325 tds att gå bra.
Hade en för ett antal år sedan med lite godis i, körde utan problem ifrån tex 328, v70r med komplett inredning i.
Det var bland annat kcr box-större turbo och grövre avgas.

4 149 Inlägg
17 december 2012
#9
http://www.blocket.se/varmland/Opel_Ome … 15&w=3

Skattad och bes:) inte 210 hk men 170 hk. Lär man ju kunna köra något roligt av:)


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 december 2012
#10
Köp en billig 325 e36a Venos eller inte spelar mindre roll. Lätta skiten ur han. EN sitastill stol. Å byt allt som är dåligt.

Svetsa diffen och kör med smala däck (195/65/15)

Där har du en billig och rolig bil som dessutom finns stor potettial till att bygga vidare på. + Förjävla billiga delar och så finns det reservdelar i närmsta dike smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök