2719
Sök

Hur får man en Volvo 240 mer överstyrd?

149 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Jag vill få min 240 mer överstyrd.
Just nu sitter det sänkfjädrar runtom med något hårdare dämpare samt dubbla krängningshämmare bak och dom gamla övre länkarmarna med helgjutna bussningar.

Utan att svetsa diffen eller byta till lamell!!

Kom med idéer.
Senast redigerat av Sahl_83 (19 december 2012)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

1 679 Inlägg
19 december 2012
#2
Hårda däck smile


Tjatja bloggen!
150 Inlägg
19 december 2012
#3
JimmyAndersson skrev:
Hårda däck smile

eller mer krut i maskin ! smile

tjena grabbar !!

577 Inlägg
20 december 2012
#5
Tror också på hårdare krängningshämmare bak. Men hur överstyrd behöver den va? Skaffa stenhårda dämpare.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 948 Inlägg
20 december 2012
#6
Jag hade passat mig för ännu grövre krängningshämmare bak, lätt att bilen blir svår att kontrollera.

Tillbaka med originalfjädrar och dämpare fram istället. Och pumpa sen däcken så mycket du vågar, 4 bar eller liknande smile


Dock tycker jag ju att allt detta är ogjort jobb eftersom bilen inte har diffbroms... finns riktigt billiga lösningar för detta.

490 Inlägg
20 december 2012
#7
en aussie locker diff, original fjädrar fram och kapade 245 husvagnsfjädar bak!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2012
#8
Fixa en 25mm bak-krängare från amerikanska IPD om du har 2x 21mm eller tunnare krängare bak! (vet inte vad de största originalarna är i för diameter till 240)

Går tex att köpa härifrån: http://www.europeantuningshop.nl/index. … ct_id=5194 (25/25 till 240, finns även 25/22).

Nån tabell jag hittade på dubblering av krängningshämmare:http://img39.imageshack.us/img39/9016/kallistuksenvakaajattau.png
(vad två motsvarar som "en")

Dvs har man dubbla 21 eller 22mm så bör inte en 25 vara någon större uppgradering, men är de
tunnare så blir 25mm styvare teoretiskt.

*

Kirrade en sats med 25/25 IPD-krängare till Volvo 740n för två år sen men knappt kört nåt med bilen förrän i en sväng här i höstas (20mil) och bilen var märkbart sladdvänlig mot vad jag var van med innan tongue Körde med 23/19 innan (19/16 originalmonterat).

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2:
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna


Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf


149 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#9
Ok i bak har jag nu en 19mm och en 23mm å det blev en riktig skillnad plus att jag testade med gummiklackar i fjädrarna bara tillfälligt å de blev också bra skillnad men jag får väl satsa på en assui locker diff också

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

63 Inlägg
21 december 2012
#10
Om du sänkt bilen men inte gjort framvagns inställning så plogar den
Och blir under styrd!! Jag har ställt min på 0 ska stå 0.15-0.25ca utåt tror
Jag blev mycket stor skillnad på min ring mig så kan vi prata vi har ju
Garage i hop så :-)


149 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#11
jimmyh skrev:
Om du sänkt bilen men inte gjort framvagns inställning så plogar den
Och blir under styrd!! Jag har ställt min på 0 ska stå 0.15-0.25ca utåt tror
Jag blev mycket stor skillnad på min ring mig så kan vi prata vi har ju
Garage i hop så :-)

Ja de kanske är värt att prova vi kan kolla de när vi syns i garaget nästa gång, om du bara lyckas sparka av dej tofflorna å komma dit nån gång ;-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Avstängd
195 Inlägg
21 december 2012
#12
svetsdiff och polska sommardäck från -87


Sök