3576
Sök

Ställa in tändning rätt B21A och vakuum slangar.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har sen tidigare haft strul med att bilen går dåligt (Volvo 240 DL -84).
Den dricker massor av soppa och dör då man gasar fullt vid låga varv. T.ex om man ligger i 20 på 2an och gasar fullt - Då tappar den varv för att sedan hosta till och spinna loss på snön.

Nåja. Har bytt förgasare till en likadan Stromberg 175CDUS. Denna var inställd och hel, vilken den gamla inte var..
Men att den dör då man ligger i 20 på 2an och ska gasa upp är lite jobbigt.. Då kan det alltså vara tändningen som inte är 100%?

Har för mig att det ska vara 10 grader vid 800 varv +/- 50 utan vakuum.

Utöver det så har jag 2-3 nipplar som är pluggade. Men det känns som att de måste gå någonstans?

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164474/164474-9f68b102f478271631b5a1ab871a4184.jpg

Uppifrån och ner :

1 Var sjutton skall den gå? Just nu är den pluggad till grenröret (cylinder 1 utan ring runt sig)
2 Ja, det är ju samma. vad skall den vara kopplad med?
3 Vakuumklockan? Så tändningen är rätt beroende på vakuum?
4 Var skall den gå?


Tack på förhand!

Mvh Johan


Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#2
Ingen som har några förslag? hmm


21 761 Inlägg
30 december 2012
#3
Jag kan inte säga på rak arm vart alla slangar ska gå någonstans, men när det gäller tändningen så måste ju vakumklockan på fördelaren ha vakum för att kunna förställa tändningen vid acceleration. smile

5 Inlägg
1 januari 2013
#4
Upp med tändningen till uppåt 15grader, är ju 95-okan numera, spikar den vid gaspådrag så har fjädrarna i fördelaren slackats.
OM det finns en fjäder med glapp så spänn den nån mm så att den tar tidigare.
Den fjädern är tändförställningsknäcken vid 15-2000 r/m, Volvon spikar ungefär där.
Spänn båda fjädrarna nån mm genom att bryta ut fjäderhållaren ända mot yttergodset, dom fjädrar till baka nån mm.
Enklast är att lyfta ur hela fördelaren och plocka bort brytarplattan, men det går i springa i ytterkanten också, men tänk på att den vrider sig så bänder så viss förståelse behövs.
Har du 2 vakuumklockor på fördelaren så . . . otur.
Då ska en slang gå från före gasspjället o en från nån cm öppet spjäll.
Slangen, visa profil på nippeln, kan vara bromsservon.
Senast redigerat av NickeGubben (1 januari 2013)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#5
NickeGubben skrev:
Upp med tändningen till uppåt 15grader, är ju 95-okan numera, spikar den vid gaspådrag så har fjädrarna i fördelaren slackats.
OM det finns en fjäder med glapp så spänn den nån mm så att den tar tidigare.
Den fjädern är tändförställningsknäcken vid 15-2000 r/m, Volvon spikar ungefär där.
Spänn båda fjädrarna nån mm genom att bryta ut fjäderhållaren ända mot yttergodset, dom fjädrar till baka nån mm.
Enklast är att lyfta ur hela fördelaren och plocka bort brytarplattan, men det går i springa i ytterkanten också, men tänk på att den vrider sig så bänder så viss förståelse behövs.
Har du 2 vakuumklockor på fördelaren så . . . otur.
Då ska en slang gå från före gasspjället o en från nån cm öppet spjäll.
Slangen, visa profil på nippeln, kan vara bromsservon.

Har då någon bild som förklarar detta? smile Min skruvarfärdighet är ju högre än att bara byta motorolja och däck. Men behöver ibland lite hjälp med t.ex bilder på vissa saker.

Mvh



Sök