Jag upprepar: Fyll på iaf 10 liter. Provstarta. Pröva även med reservnyckeln. Att döma av ditt svar "skruva bort toppen för att se om det kommer bensin i cylindrarna" så verkar du vara helt rudis på bilar. Men nej man behöver inte skruva bort toppen. Mitt råd är att du inte skruvar nåt med bilen, men om du tvunget vill kolla bränsletillförseln så börja med att plocka loss bränslepumpsrelät, kör 4-5 startförsök på ca 15 sek vardera, nej bilen kommer garanterat INTE starta. Lossa sedan en den mest lättåtkomliga bränsleslangen på fuel-railen, risk för att det kommer komma bensin (hoppar man över att köra startförsök utan bränslepumpsrelät kan det formligen spruta bensin. Oavsett var försiktigt/uppmärksam). Hämta en PET-flaska, placera den "rätt" så bensinen hamnar i den. Sätt tillbaka bränslepumpsrelät. Gör ett startförsök på ca 5 sek, det bör komma bra med bensin. Om inte så är antingen pumpen eller relät defekt, börja med att knacka på relät. Har du tur finns det ett annat likadant relä som du kan "låna" i testsyfte, jämför relänr OCH vilka nr de olika "benen" har. Att låna ett relä som tex styr nåt banalt som helljuset är ingen fara, men att ta ett vikitgt relä (tex ABS eller motorstyrning) skall du INTE göra. Kolla vilken funktion det relä du tänker "låna" styr! Nästa steg är att kolla att spridarna öppnar, lite mer meckigt. Kort förklarat lär man få ta bort fuelrailen o sedan göra ett startförsök. OBS! Brand risk! Ett alternativ är att lossa ett stift, köra på starten o sedan "kolla" om det stinker bensin från cylindern. Just detta sista är väl det enda jag skulle rekommendera dig att testa.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure