25 mars 2007
Trådstartare
Efter att bilen stått på verkstad lääänge för rep av avgas och för höga avgasvärden, så blev den äntligen godkänd. Men bilmeckarn sa att bilen var svårstartad och det var den rejält. Pludder, host och rök.... men den gick igång och fick jobba en timme innan besiktningen - gick lite knackit på tom gång men annars inga problemas.
Men idag så startar den inte alls - hmmm... avgas är ju helt, nya stift, tändkablar, fördelare och rotor sitter i. Så vi börjar med att kolla om vi får gnista - nja den tveksam och klen - byter tändmodul, blir bättre men inte bra, byter tändkablar för vi tycke de verkade få tveksam kontakt, passar även på att byta fördelarelock och rotor igen. Ingen skillnad. In och rotar i skrotlådan hittar fyra gamla stift i med dessa och se på f-n. Tror ni inte att det funkar, hur fina gnistor som helst och bilen startar och går som en klocka.
Men vad var felet ??? Kan det vara som vi tror ? Att kass kontakt mellan tändkablar och stift har gjort att stiften tagit slut (efter ett par timmars körning). Eller kan det vara så illa att felet med all sannolikhet kommer att uppstå igen ? Vad tror/vet ni och är det någon som har varit med om något liknade?