3300
Sök

Underkänts på besiktning hc - halt tomgång, för hög. katten?? 100 cells.

3 371 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#1
hej bilen godkändes inte på besiktningen pga:

" 1. (EG: 8.2.1.2 ) Hc - halt tomgång, för hög."



" miljökontrollvärden ( gränsvärden inom parentes):"

CO 0,0 (0,5)              HC 170 (100)

CO 2500 0,2 (0,3)        LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)







så jag har en 100 cells katalysator på bilen, och har frågat på garaget och autopower om tips och sökt på google. och enligt alla ska man

köra bilen riktigt varm innan och det gjorde jag.  besiktnings mannen varvade bilen mycket och körde bilen hårt på parkenringen. men fick samma värden.


så det är katten som ska bytas ut? igen....

är det katalysatorn som orsakar dessa värden?
Senast redigerat av Low (7 januari 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2013
#2
Low skrev:
hej bilen godkändes inte på besiktningen pga:

" 1. (EG: 8.2.1.2 ) Hc - halt tomgång, för hög."



" miljökontrollvärden ( gränsvärden inom parentes):"

CO 0,0 (0,5)              HC 170 (100)

CO 2500 0,2 (0,3)        LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)







så jag har en 100 cells katalysator på bilen, och har frågat på garaget och autopower om tips och sökt på google. och enligt alla ska man

köra bilen riktigt varm innan och det gjorde jag.  besiktnings mannen varvade bilen mycket och körde bilen hårt på parkenringen. men fick samma värden.


så det är katten som ska bytas ut? igen....

är det katalysatorn som orsakar dessa värden?

Gjort oljebyte?

HC är ju oförbrända kolväten (bensin). Om man kör mycket korta sträckor blåser en hel del bensin förbi kolvarna och hamnar i oljetråget. När man sedan kör motorn ordentligt varm så börjar bensin avdunsta från oljan och sugs via vevhusventilationen in i motorns insugningsrör. Då orkar motorn inte elda upp all bensinen, utan den fortsätter ut i avgasröret och det blir som det blir


Så, har du inte gjort service, kan det vara en bra början. Annars kan en bra ide vara att kolla och rengöra vevhusventilationen (om det verkar behövas) (och givetvis kolla alla slangar osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

38 Inlägg
7 januari 2013
#3
Har hört att man kan köra i en flaska karbsprit ska tydligen få ner hc halten. Om man bara vill klara besiktningen :-)


3 371 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
Low skrev:
hej bilen godkändes inte på besiktningen pga:

" 1. (EG: 8.2.1.2 ) Hc - halt tomgång, för hög."



" miljökontrollvärden ( gränsvärden inom parentes):"

CO 0,0 (0,5)              HC 170 (100)

CO 2500 0,2 (0,3)        LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)







så jag har en 100 cells katalysator på bilen, och har frågat på garaget och autopower om tips och sökt på google. och enligt alla ska man

köra bilen riktigt varm innan och det gjorde jag.  besiktnings mannen varvade bilen mycket och körde bilen hårt på parkenringen. men fick samma värden.


så det är katten som ska bytas ut? igen....

är det katalysatorn som orsakar dessa värden?

Gjort oljebyte?

HC är ju oförbrända kolväten (bensin). Om man kör mycket korta sträckor blåser en hel del bensin förbi kolvarna och hamnar i oljetråget. När man sedan kör motorn ordentligt varm så börjar bensin avdunsta från oljan och sugs via vevhusventilationen in i motorns insugningsrör. Då orkar motorn inte elda upp all bensinen, utan den fortsätter ut i avgasröret och det blir som det blir


Så, har du inte gjort service, kan det vara en bra början. Annars kan en bra ide vara att kolla och rengöra vevhusventilationen (om det verkar behövas) (och givetvis kolla alla slangar osv)

jag gjorde servïce för 4 månader sedan både olja och tändstift.. kanske 300 mil sedan? jag kör bara 13km till skolan och och sedan 13km hem kappt tre mil totalt och bilen hinner bli kall mellan dem. så man kan kalla det korta rundor. bilen hinner precis bli varm mot slutet.  innan besiktning körde jag nästan en timme innan, det var länge sedan jag gjorde det. hmm hur ska man veta om det kanske är katten...?


2 452 Inlägg
7 januari 2013
#5
det med k-sprit hjälper inte...då är det bättre med etanol 10 liter vanlig bensin i tanken sen 15 etanol...o det tankar man vid besiktningstationen bara tillfälligt sen är det bara i med vanlig bensin till max.kan vara katten som är kass ingen kärna kvar kanske.

döden kommer tillbaka

Good Girl Gone Bad
607 Inlägg
7 januari 2013
#6
Har samma problem men min kära Colt. Tankar alltid ca 10 liter bensin och tio etanol. Kör henne riktigt hårt och låter inte henne kallna innan det är dags att köra in. Tankar fullt med bensin efter besiktningen annars lyser den magiska lampan. I mitt fall är det dags att slipa ventilerna då katten är bytt.

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad

3 371 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#7
turbodeath skrev:
det med k-sprit hjälper inte...då är det bättre med etanol 10 liter vanlig bensin i tanken sen 15 etanol...o det tankar man vid besiktningstationen bara tillfälligt sen är det bara i med vanlig bensin till max.kan vara katten som är kass ingen kärna kvar kanske.

katten har inte ens gått 500 mil neutral


Handledare
1 481 Inlägg
7 januari 2013
#8
Katalysatorn tar väl inte bort kolväten? Hur är vevhusventilationen? Kanske dax att göra rent. Brukar vara ganska vanligt fel på en del BMW-motorer.


804 Inlägg
8 januari 2013
#9
Hade med högt HC-värde på en bmw en gång i tiden. Då var där dåligt komp på 3 cylindrar, så gör ett kompprov och kolla så inget är galet där innan du börjar byta en massa på måfå. Bytade själv tempgivare, lambdasonder, katalysator, tändstift och olja i onödan, om jag bara kollat kompet först..

184 Inlägg
8 januari 2013
#10
Katalysatorn tar bort en del kolväten, haft liknande problem med besiktningen på gamla bilen. Då var det dålig katt. Se till att du varmkör bilen ordentligt innan de kollar värden. Det är sällan något annat om alla andra värden ser fint ut vilket det gör i ditt fall....

Det som är bra att ha i åtanke är att race / Sport katalysatorer behöver längre tid att värma och de är inte lika bra som original. Det fick jag erfara wink
Senast redigerat av Mr_Yellow (8 januari 2013)



Sök