3239
Sök

Köpråd: BMW 316i Compact 95

4 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Behöver lite Köpråd på en BMW 316i Compact 95!

Bilen är i fint skick i lack och kupèn men lite småfix måste göras innan den kan bli körklar!

Det är båda stötdämpare fram som måste bytas samt att AIRBAG-lampan lyser.
Bilen har gått 19-20,000mil

Vet ni vad det kommer att Ev att gå på att laga dessa skavanker?

Då jag vill veta om det är värt att köpa den för 5,000kr

Jag får tacka för svar smile

Mvh/
Wolwerin

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2013
#2
Roligt, smidig liten bil den där!

Priset beror på många faktorer så det är svårt att svara tyvärr, du kan välja allt mellan att lämna in den hos fin märkesverkstad i vår huvudstad och bli debiterad en tusenlapp bara för att de skall le åt kunden till att göra det själv för hundralappar per sida.

En stötdämpare kan kosta allt från cirka 500:- för en bra del från eftermarknaden till en cirka tusenlapp för original från BMW, men det går säkert att hitta både billigare och dyrare. Jag vet inte i vilket skick fjädrarna är på din bil, men det kan vara en bra del att byta när man ändå håller på och de kostar väl 350:- styck cirka för original delar. Det finns lite andra smådelar som är bra att byta precis som fjädern, men det är för priser som 10-20:- styck.

Sedan tillkommer förstås monteringen om du inte gör det själv. Notera att jag uppskattar priserna, jag bytte själv på en 328i Touring för ett litet tag sedan. Då bytte jag varenda liten del, använde BMW originaldelar och lät en bra BMW-verkstad jag använder mig av göra jobbet. Jag vill minnas att det landade på drygt 5000:- runt om, säg cirka 1500:- per hjul för allt, dämpare, fjäder, lagring och så vidare. 

Lyser varningslampan för krockkudden på en E36 är det ofta släpringen i ratten som felar, hittade en del för 105:- och kan tänka mig att den ligger någonstans i pris. Sedan tillkommer bytet, att montera av krockkudde samt ratt och byta ut den felande delen. Det kan du också göra själv men läs på så du monterar ringen rätt annars riskerar den att gå sönder igen, ratten snurrar när du svänger och monterar du delen fel blir den för kort åt ena hållet och går av när du slår fullt rattutslag. Och koppla av batteriet samt vänta minst femton minuter på att bilen garanterat skall bli strömlös så du inte får kudden i ansiktet.

Om du lämnar det åt verkstaden beror det åter igen på vad de debiterar. Men 5.000:- låter som ett bra pris om den är i fint skick, har den stått hade jag åtminstone kostat på en besiktning innan köp så du garanterat vet att inga överraskningar dyker upp.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
9 januari 2013
#3
Riktigt trevlig bil! Har haft en 318 Ti compact (automat)

Det enda fick byta stötdämpare, en spindelled och avgassystemet. Avgassystemet (bakre halvan) gick på ca 3000 och det monterade jag själv. spindelleden + lite andra saker gick på 2600 hos märkesverkstad.
Stötdämparna köpte jag av en kompis som hade ett par över för 1000kr och bytta själv.

Har för mig att det fanns någon form av rabatt för äldre BMW?

Men som sagt, grymt trevlig bil, så länge man inte köper en automat!
Den växlade ner till 3an så fort man tryckte på gasen (4 steg)

Dock fick jag köra med 50kg sand i bagaget för att ta mig fram alls den vintern. Körde fast på allt ifrån parkeringsplatser till rödljus. Ja hade dessutom helt nya Gislaved nordfrost 5.
Senast redigerat av Danny-D (9 januari 2013)

4 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#4
Tack för snabba gryma svar! Nu blir det ett lite projekt och fixa till detta :-D

804 Inlägg
12 januari 2013
#5
Det kan vara värt att få en verkstad att läsa av felkoden på airbagen. Sen när felet väl blivit fixat så måste även felkoden släckas annars fortsätter lampan att lysa och det blir en 2:a på besiktningen ändå.


Sök