3557
Sök

Sliter handbromssladdar på bilen?

237 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Nu när vintern är här vill man ju passa på att njuta av halkan, och då 306 är framhjulsdrivna får jag ta till handbromsen. Blir väl ett par handbromssvängar om dagen, och då enbart på halt underlag (Packad snö alt. isgata) i runt 30 km/h. Kör på dubbade Michelin Ivalo av första generationen.
Min fråga är nu; sliter detta mycket på bilen (Handbroms, däck o.s.v.)?

Har tänkt att köra bilen ca 5 år innan jag säljer den, och har inte direkt råd att saker och ting går sönder stup i ett...


1 772 Inlägg
13 januari 2013
#2
Teho skrev:
Nu när vintern är här vill man ju passa på att njuta av halkan, och då 306 är framhjulsdrivna får jag ta till handbromsen. Blir väl ett par handbromssvängar om dagen, och då enbart på halt underlag (Packad snö alt. isgata) i runt 30 km/h. Kör på dubbade Michelin Ivalo av första generationen.
Min fråga är nu; sliter detta mycket på bilen (Handbroms, däck o.s.v.)?

Har tänkt att köra bilen ca 5 år innan jag säljer den, och har inte direkt råd att saker och ting går sönder stup i ett...

Haha, varför blir de det?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Evildan
13 januari 2013
#3
Ja det sliter mkt på bilen.
Det som slits mera än vid normalkörning är bla:
Bromsbackar/klossar.
Hjullager.
Handbromsvajer.
Däck.

Allmänt känd som Kimpa
66 Inlägg
13 januari 2013
#4
Chassi överlag slits väll lite mer.


237 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#5
nordstromj skrev:
Teho skrev:
Nu när vintern är här vill man ju passa på att njuta av halkan, och då 306 är framhjulsdrivna får jag ta till handbromsen. Blir väl ett par handbromssvängar om dagen, och då enbart på halt underlag (Packad snö alt. isgata) i runt 30 km/h. Kör på dubbade Michelin Ivalo av första generationen.
Min fråga är nu; sliter detta mycket på bilen (Handbroms, däck o.s.v.)?

Har tänkt att köra bilen ca 5 år innan jag säljer den, och har inte direkt råd att saker och ting går sönder stup i ett...

Haha, varför blir de det?

Svårt att leka på annat sätt när man kör framhjulsdrivet.
Har varken råd eller lust att köpa ytterligare en bil (bakhjulsdriven) när det bara är rent vinterväglag några få veckor per år.

Evildan skrev:
Ja det sliter mkt på bilen.
Det som slits mera än vid normalkörning är bla:
Bromsbackar/klossar.
Hjullager.
Handbromsvajer.
Däck.

Även när bilen inte har mycket grepp alls mot underlaget? yikes
Vi snackar ju inte sladdar i 70 knyck på asfalt med skrikande däck, snarare 20-30 knyck på snö/is.
Senast redigerat av Teho (13 januari 2013)


2 405 Inlägg
13 januari 2013
#6
Om du rycker i handbromsen ibland i 30-40km i timmen på snö som du säger så kommer du kunna leka i många år problemfritt smile Det sliter absolut inte nämnvärt på bilen om underlaget är jämnt och fint smile


Evildan
13 januari 2013
#7
Ja, jag läste ditt inlägg och svaret är vad jag skrev..

Vidare har du ju en 306, den bakvagnen är lite känslig, bakvagnslagringarna brukar kunna bli slitna med följd att bakre fjädringen fastnar i ett läge, detta påskyndas enkelt med att låta lagringarna slitas flerfalt axialt istället för så som PSA tänkte det nästan bara radialt.

Så, ja bilens komponenter slits mera även i låga 30km/h.

Hade du kört i 70km/h så hade jag lagt till flertalet ting på exempellistan såsom:
Stötfångare.
Stötdämpare.
Den självbärande karossen/chassiet hade blivit mjukt av materialutmattning då det kränger våldsamt i plåten vid sådana manövrar.

Så ska du ha bilen i 5år utan att behöva göra några "onödiga" reparationer får du helt enkelt lov att köra som folk och sluta leka med den.

118 Inlägg
14 januari 2013
#8
så länge du håller dej till å göra det på snö så är de väl relativt riskfritt, men bra är de ju inte. sliter mycket på handbromsen som inte är gjord för att låsas i rullning.
och dubben/däcken gillar de inte heller, även om den inte sliter så farligt på snö och is.
och som tidigare sagt så kränger de ju en del som inte gillas


1 365 Inlägg
15 januari 2013
#9
Varför har du en fransk bil om du inte har råd med att den går sönder? Franska bilar går alltid sönder särskilt om du vågar ha kvar den i 5 år och det brukar inte vara vanliga slitagedelar....

Du borde ju ha en japansk bil istället


Teho skrev:
Nu när vintern är här vill man ju passa på att njuta av halkan, och då 306 är framhjulsdrivna får jag ta till handbromsen. Blir väl ett par handbromssvängar om dagen, och då enbart på halt underlag (Packad snö alt. isgata) i runt 30 km/h. Kör på dubbade Michelin Ivalo av första generationen.
Min fråga är nu; sliter detta mycket på bilen (Handbroms, däck o.s.v.)?

Har tänkt att köra bilen ca 5 år innan jag säljer den, och har inte direkt råd att saker och ting går sönder stup i ett..


792 Inlägg
15 januari 2013
#10
Slet rätt så mycket i handbromsen på min audi 100, det slet ganska så mycket faktiskt smile



Sök