2635
Sök

Trimma en BMW Diesel, 525 tds

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#1
nu var det dax att börja fundera seriöst på trimning.

bilen i fråga är
BMW, 525 tds (e39)

motorn
rak 6a, 2,5L , turbo , intercooler
M51-D25
143 hk (original)
DIESEL !!!

och manuell låda

vad ska man börja med ?

målet 200-250hk, ( eller så länge som plånboken tillåter ), men den ska förbli bränslesnål !(på landsväg i alla fall, "buskörning", + hög förbrukning kommer man inte undan hur man än gör ,det vet jag..)

det som jag kan komma på är att chippa, och har sett diverse trimchippar från olika tillverkare som lovar runt 170-180hk

men 170-180hk , är det taket?!

sedan är nästa flaskhals intercoolern.. den kan man byta ut mot en mycket större, förstås

och jag har hört att grenrören är inte dem bästa , så specialtillverkad grenrör ??

större turbo ?

och vanligt är sedan avgassystemet , 3 tum hela vägen med sportdämpare ???, (finns det ens avgassystem för dieselbilar eller är det bara samma som bensinbilar?)

insprytpumpen är den elektronisk eller mekanisk??, ( " ställa på den", ryker en del + mer effekt )

har verkstad, vilja, "medel" kunskap ( nybörjare på diesel ..)



läste precis om "Evry Mod" , går det att göra på min bil?!
Senast redigerat av offfroad (24 januari 2012)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

VW frälst
242 Inlägg
Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#3
Gbgarn skrev:
dieselbox kanske?

menar du en sådan?
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa … icleid=923


så var det den som jag syftade på när jag menade chippa..., och dem maxar bara 170-180hk

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

VW frälst
242 Inlägg
24 januari 2012
#4
finns ju en hel uppsjö med sådana, vet inte så mtk och diesel var bara en tanke wink

VW, om volket själv får wälja!

162 Inlägg
1 februari 2013
#5
ja du kan köra på evry mod på din eftersom att pumpen är elektronisk, du kopplar in motståndet på stift nr 2 och 3. jag kör med det på min e34 o de e max påställt, så har jag en brytare på ena så jag kan stänga av när de ska gå snålt o slå på vid omkörningar eller buskörning, o tro mig, de e en satans skillnad på effekten!! big_smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 februari 2013
#6
940hx35 skrev:
ja du kan köra på evry mod på din eftersom att pumpen är elektronisk, du kopplar in motståndet på stift nr 2 och 3. jag kör med det på min e34 o de e max påställt, så har jag en brytare på ena så jag kan stänga av när de ska gå snålt o slå på vid omkörningar eller buskörning, o tro mig, de e en satans skillnad på effekten!! big_smile

Westergren visar:

http://www.garaget.org/video/118914

Där står länk till tråden också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#7
har redan installerat evrymod, en specialare ( 2 stegs system)
och nu kretsar planerna kring, att dramatiskt öka turbotrycket, samt vatteninspryt

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a


Sök