3874
Sök

Sälja bil och sedan köpa tillbaka den?

3 393 Inlägg
8 oktober 2012
gamlingen skrev:
Du kan ju lika gärna ställa av bilen och ta bort försäkringen., ,sen ställa på och fixa nytt bolag.

Tyvärr inte i alla bolag smile

248 Inlägg
8 oktober 2012
gamlingen skrev:
JinXr2 skrev:
KHRacing skrev:

Endast om du haft garageförsäkrning, jag har då aldrig någonsin haft en försäkrning som gått igång av sig självt.

har du bilen påställd och försäkrad och sedan ställer av bilen så går försäkringen automatiskt ner till ett viloläge, en sk garageförsäkring.  Sedan när du ställer på bilen igen så aktiveras försäkringen igen och det är bara att tuta och köra!

Så vart det iallafall med min honda över vintern. Pratade aldrig med försäkringsbolaget

OM man har 1/2 försäkring ja... inte om du endast har trafik... står i villkoren.

jag körde bara med trafikförsäkring innan jag ställde av den, men det kanske är helt olika på olika försäkringsbolag smile

KHRacing
8 oktober 2012
Low skrev:
gamlingen skrev:
Du kan ju lika gärna ställa av bilen och ta bort försäkringen., ,sen ställa på och fixa nytt bolag.

Ergh.. Jo. det skall gå ! (men dekanske ite annonserar ut det direkt)

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 oktober 2012
Som det sagts, det normala är (om man har halv eller helförsäkring) att försäkringen övergår automatiskt i en sk "garage försäkring" när bilen ställs av. Det finns dock INGET lagkrav att en avställd bil behöver vara försäkrad, därför har man rätt att säga upp försäkringen vid en avställning, dvs om man anser sig inte behöva en "garage försäkring". För att avsluta försäkringen vid avställning måste man ringa sitt försäkringsbolag o be de ta bort den. Sedan när man ställer på igen är man fri att välja vilket försäkringsbolag man vill ha. Skall för övrigt själv göra denna "manöver" då jag hittat en 40% billigare helförsäkring, körde med öppna kort mot mitt nuvarande bolag men de sade "Ja du får ställa av bilen annars kan vi inte ta bort den".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 393 Inlägg
8 oktober 2012
KHRacing skrev:
Low skrev:
gamlingen skrev:

Helt rätt sorry! Räcker med att avställa. Dock viktigt att säga till försäkring bolaget att man ska STÄLLA av bilen utan garage försäkring. Minnet kom tillbaka roll

KHRacing
8 oktober 2012
Low skrev:
KHRacing skrev:
Low skrev:

Helt rätt sorry! Räcker med att avställa. Dock viktigt att säga till försäkring bolaget att man ska STÄLLA av bilen utan garage försäkring. Minnet kom tillbaka roll

Tummen upp man smile

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
Jag har endast trafik och när jag ställer av bilen och sedan på den igen så går försäkringen igång automatiskt.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Pim_Pim
9 oktober 2012
BunnA skrev:
Jag har endast trafik och när jag ställer av bilen och sedan på den igen så går försäkringen igång automatiskt.

Så är det för mig också..
Men som sagt så är det ju lite olika..

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
9 oktober 2012
KHRacing skrev:
ironhead skrev:
funkar så att när man ställer på bilen igen så går försäkringen i gång automatiskt

Endast om du haft garageförsäkrning, jag har då aldrig någonsin haft en försäkrning som gått igång av sig självt.

mina försäkringar har aut blivit garage försäkringar..när jag stallt av dom så nu har jag 2bilar står på garageförsäkringar iof är ena bra men inte den andra iof små pengar men iallfalll

när man sen ska ställa på dom så hoppar försäkringen igång automatiskt

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2012
Är det inte enklast att ringa nya bolaget, teckna försäkring från "idag" och sen ringa det gamla och säga upp? Än att krångla med avställning...

Så har jag gjort, inga problem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 oktober 2012
twin_cam skrev:
Är det inte enklast att ringa nya bolaget, teckna försäkring från "idag" och sen ringa det gamla och säga upp? Än att krångla med avställning...

Det däremot är det väldigt få bolag som accepterar, själv frågat...

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2012
Xoff skrev:
twin_cam skrev:

Det däremot är det väldigt få bolag som accepterar, själv frågat...

Marknaden är fri, dom kan max låsa dig till det är dags att förnya, egentligen inte ens det.

Tänker inte googla lagtexter nu, men står det inte klart och tydligt i avtalet att försäkringen endast kan sägas upp på huvudförfallodagen, så ska det vara okej och möjligt att säga upp den när man vill.

Annars ett utmärkt tillfälle att försöka pruta på den befintliga försäkringen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

55 Inlägg
7 februari 2013
"Sälja bil och sedan köpa tillbaka den?"  VAD ÄR PROBLEMET? DU VILL BYTA TILL BILLIGARE FÖRSÄKRING?

Gör somt twin-cam skriver.
Påstår ditt nuvarande förskringbolag att dom inte kan ta bort försäkringen utan att bilen är avstäld är det bullshit.
Enligt lagen måste en påställd bil vara försäkrad.
Det är detta, dom hänvisar till.
Bilen MÅSTE vara försäkrad.
Men om ditt nya bolag försäkrar från samma datum kan dom inte säga någonting.
Ställer du av bilen får du tillbaka pengar på bilskatten, och sen måste du betala bilskatten igen, onödigt besvär.

När jag köper ny bil ringer jag runt och pratar med kundtjänst på olika försäkringsbolag.
Jag försöker alltid prata med någon med "chefsbefattning" eller arbetsledare som har rätten att låta mig pruta lite.
Med telefonkö och liknande tar detta 1 till 2 timmar att ringa runt, men jag sparar alltid någon/några tusenlappar från det lägsta till det näst lägsta erbjudandet.

En gång fick jag tips om ett ny specialförsäkring på min sommarbil.
Två snabba telefon samtal senare hade jag sparat 2 tusen spänn.
Inga problem för mig då, att byta under färsäkringstiden.

Erbjudandet om att det blir billigare att ha alla försäkringar i samma bolag stämmer inte.
Det du sparar på bilen tar dom igen med råge på huset, MC eller båten, kolla alla försäkringar varför sig.
Senast redigerat av bengank (7 februari 2013)

Sök