Jag hade köpt en Cooper S, bryr mig inte om vilken som är vassast och snabbast utan britten från Tyskland har mer charm och glädje i mina ögon åtminstone. Honda bör vara den mer driftsäkra av dem, om inget annat för att det är mindre som kan krångla på dem, men omdömena kring inredningen ställer jag mig frågande till.
Man kanske har höga förväntningar när man hoppar in i en dyr Cooper som byggs av BMW, och de lever inte en Mini upp till. Men Honda Civic består av grå hårdplast rakt igenom och designavdelningen hade uppenbarligen inte budget till mer än att rita växelspaken, man borde kunna förvänta sig mycket högre kvalité i Mini med tanke på priset men i praktiken sopar den banan med Honda på åtminstone denna punkten.
Dessutom hade Mini en lång lista med tillbehör som gör det lite roligare och många S är väl utrustade, mig veterligen gick det inte att välja till varken klimatanläggning, navigation, olika varianter av klädsel eller något liknande roligt till Honda?
Det är den stora skillnaden mellan dem, Honda fokuserar på att köras punkt slut medan Mini dels är en busbil men även är en modern bil på så många fler punkter. På en bana är inte skillnaden så stor, till och från jobbet hade jag uppskattat Mini oändligt mycket mer.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.