3476
Sök

Köpråd: bmw 530 vs 535.

64 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#1
Så för och nackdelar med dessa?
Har lilla v8an nån potential över huvudtaget och vilken skulle ni satsa på om ni skulle sugtrimma.
Nu pratar jag om e34. Kom inte o säg att jag ska köpa en 3 serie istället då jag är sugen på en lite mer komfort räcer o tycker att e34n är rätt så snygga wink

4 261 Inlägg
8 februari 2013
#2
Peju94 skrev:
Så för och nackdelar med dessa?
Har lilla v8an nån potential över huvudtaget och vilken skulle ni satsa på om ni skulle sugtrimma.
Nu pratar jag om e34. Kom inte o säg att jag ska köpa en 3 serie istället då jag är sugen på en lite mer komfort räcer o tycker att e34n är rätt så snygga wink

sugtrimma? har bara hört dåligt med att trimma sugmotor alltså. Har bara hört att man kan trimma endast turbo motorer. sugmotor uppnår ingen märkbar effect med trim??

vet att du gillar e34 men ja skulle råda dig att köpa e39 istället:)

men endå ja skulle nog ha valt 535^

Lowlife
809 Inlägg
8 februari 2013
#3
jag skulle valt 535:an. då den är en rak 6:a wink , men som ovanstående påpekade är ju att sugtrim kostar något fruktasnsvärt mycket. och skulle inte köpa e39. gillar inte dem alls, och dem kostar ingenting. och e34an är så mycket snyggare smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

4 261 Inlägg
8 februari 2013
#4
MarcusGronberg skrev:
jag skulle valt 535:an. då den är en rak 6:a wink , men som ovanstående påpekade är ju att sugtrim kostar något fruktasnsvärt mycket. och skulle inte köpa e39. gillar inte dem alls, och dem kostar ingenting. och e34an är så mycket snyggare smile

det är väldigt smaksak det där^^tycker sj att e39 är typ de snyggaste bmw har nånsin skapat.

annars kan han väl lägga i turbo? tror att det ska va ganska lätt på dom gamla bmw? speciellt e36 eller nått

Lowlife
809 Inlägg
8 februari 2013
#5
panda666 skrev:
MarcusGronberg skrev:
jag skulle valt 535:an. då den är en rak 6:a wink , men som ovanstående påpekade är ju att sugtrim kostar något fruktasnsvärt mycket. och skulle inte köpa e39. gillar inte dem alls, och dem kostar ingenting. och e34an är så mycket snyggare smile

det är väldigt smaksak det där^^tycker sj att e39 är typ de snyggaste bmw har nånsin skapat.

annars kan han väl lägga i turbo? tror att det ska va ganska lätt på dom gamla bmw? speciellt e36 eller nått

japp, svårare dock på e39 som har dubbel vanos och allt vad det heter., klart det är smak sak, är mer för äldre BMW bilar .) men tycker e39 har blivit så slitna och billiga så det känns knappt lönt. du får en fin e34 för samma pris som en riktigt nergången e39 som rullat dubelt så längt ju tongue fast v8, och 535orna kostar ju dock mycker mera i e39 tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

3 371 Inlägg
8 februari 2013
#6
varför inyr 540i med stora v8an?smile


711 Inlägg
8 februari 2013
#7
Low skrev:
varför inyr 540i med stora v8an?smile

Exakt.

TS; Ditt val ska inte vara mellan 530 och 535, utan 535 och 540.
Jag säger utan tvekan 540. Det är något speciellt med V8.

Sen är ju å andra sidan BMW ruskigt bra på att göra 6:or, så en 535 blir inte fel.
Bara inte lika rätt.


4 261 Inlägg
8 februari 2013
#8
MarcusGronberg skrev:
panda666 skrev:
MarcusGronberg skrev:
jag skulle valt 535:an. då den är en rak 6:a wink , men som ovanstående påpekade är ju att sugtrim kostar något fruktasnsvärt mycket. och skulle inte köpa e39. gillar inte dem alls, och dem kostar ingenting. och e34an är så mycket snyggare smile

det är väldigt smaksak det där^^tycker sj att e39 är typ de snyggaste bmw har nånsin skapat.

annars kan han väl lägga i turbo? tror att det ska va ganska lätt på dom gamla bmw? speciellt e36 eller nått

japp, svårare dock på e39 som har dubbel vanos och allt vad det heter., klart det är smak sak, är mer för äldre BMW bilar .) men tycker e39 har blivit så slitna och billiga så det känns knappt lönt. du får en fin e34 för samma pris som en riktigt nergången e39 som rullat dubelt så längt ju tongue fast v8, och 535orna kostar ju dock mycker mera i e39 tongue

finns många slitna javvist. men man hittar nog ett fint exemplar nånstans. betalade 18k för min 528 och fan vad den är pigg..man måste inte köpa första skitet man ser ju;)

skulle lätttt kunna köra en 540 alltså om ja hade råd:)

64 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#9
Men 540 är svin svårt(om det ens finns?) att hitta manuella. och jag har ingen större lust att börja konventera från aut->man

564 Inlägg
8 februari 2013
#10
köp en fräsch 530 manuell e34 (med v8an), sen byter du motor till 4,0. enkelt och billigt. (betydligt enklare och billigare än en turbokonvertering). V8an är dessutom ganska enkel och billig att trimma ytterligare ifall 286hk känns klent. wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2013
#11
540i finns med manuell växellåda som har sex steg mot fem i 530i V8 och 535i E34, och sådana dyker upp lite då och då till salu men ligger högt i pris. M30B35 (535i) är utan tvekan mest "BMW" i mina ögon och är en roligare samt piggare maskin än treliter V8 men samtidigt en omodern motor, vill du ha en (mer) tillbakalutad karaktär i din bil är 525i (M50TU) det ekonomiska och 540i det roligaste alternativet.

Hittar du ingen 40i och inte vill ha en 25i duger 30i väl, det är en mysig och stark motor men den lider lite av att vara ett mellanting. 525i har inte samma prestanda på pappret men ger ungefär samma upplevelse bakom ratten och är klart billigare i drift, 540i har samma motor och liknande kostnader som 530i men har även bättre prestanda på pappret. Den upplevs dock som klart piggare än den lilla V8an, och anses därför som ett bättre köp av många.

Men eftersom det kan vara svårt att hitta en frisk BMW av äldre modell hade jag själv sökt en frisk E34 med omfattande historik i första hand, och valt motor i andra hand.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 februari 2013
#12
Som fler sagt, 535. Lättare att trimma om du vill. Antingen plana topp och byta kam. Eller så svarar dom jäkligt fint på laddtryck.
Köper du en manuell 530 är det smidigt att lägga i en 540 motor. Låda osv passar direkt på. Lite pill med motor boxar o så men det går att lösa.
Sen om du vill trimma vidare på v8an kan man ta topparna från lilla 8an och sätta på den stora. Men behålla ventilerna och sätta i 3l topparna. Då får du ganska bra mos. Läste om en kille på autopower som hade provat det med väldigt bra reaultat i bänken:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

64 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#13
Det där att sätta en m60 motor i 530n låter ju rätt så trevligt. är det möjligt att bara åjka o besikta bilen med motorn, antar att de märker at det är store brorn istället för lillebrodern?

1 067 Inlägg
8 februari 2013
#14
Synd.. Var en 535 till salu nyligen med 1060 på veven ^^ Den är såld nu dock..

535 är en gammal motor men kammar, extraktor och chip mm..   Inte så dyrt och nån häst mer.. 

530 finns både med sexa och lilla åttan.  Gick att beställa bilarna med m30 under många år..    EN m60b40 finns i bmw 540 och bmw 740 och är inte dyra och bara att hänga i..  Du kan hänga i en m30b35 i en 530 med om den har m30b30 från början ..


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 februari 2013
#15
Peju94 skrev:
Det där att sätta en m60 motor i 530n låter ju rätt så trevligt. är det möjligt att bara åjka o besikta bilen med motorn, antar att de märker at det är store brorn istället för lillebrodern?

Nej det märker dom inte på bilprovningen. Dom ser lika dana ut:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök