3748
Sök

Köpråd: Volvo 740 eller Volvo 940

86 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare


Jag ska börja övningsköra till sommaren och vill då ha en övningskörningsbil och min förstabil. Och funderar på en 740, men det är ju så att det finns skavanker som är riktigt tråkiga som tex hängade innertak, ej fungerade tankmätare mm

Vet ej så mycket om 940:





Skriv så mycket ni vet.

Tex:Vägegenskaper och allt sånt,skavanker,att äga mm

Allt som är bra att veta om både 940 och 740

Mycket tacksam för ett svar

460 Inlägg
10 februari 2013
#2
Volvo1998 skrev:
Tjenare


Jag ska börja övningsköra till sommaren och vill då ha en övningskörningsbil och min förstabil. Och funderar på en 740, men det är ju så att det finns skavanker som är riktigt tråkiga som tex hängade innertak, ej fungerade tankmätare mm

Vet ej så mycket om 940:





Skriv så mycket ni vet.

Tex:Vägegenskaper och allt sånt,skavanker,att äga mm

Allt som är bra att veta om både 940 och 740

Mycket tacksam för ett svar

Det enda som jag ser är nackdelen med 940 är det något högre inköpspriset, annars ser jag inga nackdelar med att välja 940 smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
10 februari 2013
#3
Volvo1998 skrev:
Tjenare


Jag ska börja övningsköra till sommaren och vill då ha en övningskörningsbil och min förstabil. Och funderar på en 740, men det är ju så att det finns skavanker som är riktigt tråkiga som tex hängade innertak, ej fungerade tankmätare mm

Vet ej så mycket om 940:





Skriv så mycket ni vet.

Tex:Vägegenskaper och allt sånt,skavanker,att äga mm

Allt som är bra att veta om både 940 och 740

Mycket tacksam för ett svar

940 är ju lite modernare än 740 men oxå något dyrare eftersom den är nyare. Jag tror att om du köper en turbo med 16-ventilsteknik så får man vara vaksam på kamremmen för går den sönder så blir det ventilsallad. Tror att 8-ventilarn klarar sig om kamremmen går sönder. Jag hade valt en 940 utan turbo. Vägegenskaper när gäller Volvo? Ja, det är ju en Volvo, en "gubbig bil" så det är ju ingen racerbil direkt men ganska billig i redervdelar och ganska lätt att få tag på delar.

Om jag har fel så kan väl någon Volvokunnig rätta till mina eventuella fel.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (10 februari 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skogsmålare
630 Inlägg
10 februari 2013
#4
Man får se 940in som en förbättrad 740.
Problemen som 740in har med tankmätare och innertak ser man väldigt sällan på 940in

Volvo850-92
1 678 Inlägg
10 februari 2013
#5
Försök och hitta en 740 från 1985 eller 1984. Dem är snart skattebefriad big_smile
Bensinförbrukning är det samma som 940. Har du en servad bil och du tänker ekonomiskt så kommer du lätt 0.8 liter milen.
1984 har bättre inredning än resten av alla volvos upp till 1998. Det var mer påkostat.
Senast redigerat av Volvo740-88 (10 februari 2013)


86 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#6
Volvo740-88 skrev:
Försök och hitta en 740 från 1985 eller 1984. Dem är snart skattebefriad big_smile
Bensinförbrukning är det samma som 940. Har du en servad bil och du tänker ekonomiskt så kommer du lätt 0.8 liter milen.
1984 har bättre inredning än resten av alla volvos upp till 1998. Det var mer påkostat.

Men fram till 86 97 så är det värsta rostmonsterna!

6 638 Inlägg
10 februari 2013
#7
Volvo1998 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Försök och hitta en 740 från 1985 eller 1984. Dem är snart skattebefriad big_smile
Bensinförbrukning är det samma som 940. Har du en servad bil och du tänker ekonomiskt så kommer du lätt 0.8 liter milen.
1984 har bättre inredning än resten av alla volvos upp till 1998. Det var mer påkostat.

Men fram till 86 97 så är det värsta rostmonsterna!

Mindre galvning och klenare vevlager på B230 motorerna. (Tidiga 85 och neråt)

De/Dem

324 Inlägg
10 februari 2013
#8
84-88 var den "klenare galven". -88B var hela karossen extragalvaniserad (dessa modeller rostar INTE mycket!)och 89-> är den s.k helgalvaniserad.
<85 har B23-motorerna med klenare vevlager etc, men det är inget du behöver tänka på speciellt som förstabil.

Det där med hängande innertak och trasig tankmätare tycker jag inte att du ska gå efter när du köper bil.

Hittar du en -88B GLE (130hk)/GLT 16v (159/155hk) så tycker jag absolut du ska köpa den. Men en vanlig GL (115hk) funkar ju givetvis också, men går ju inte att komma ifrån att dom är slöa.

940 -91 och vissa 92or har 130hk-motorn istället för 93-95 (icke-turbos) som har den vanliga GL-motorn på 115hk.

Sen går ju både 740 och 940 som en båt på vägen med original-stötdämpning, men det går ju att fixa med sportfjädrar och dämpare.

740 är skönast att åka på bredden med!
Senast redigerat av Catoxxo (10 februari 2013)



Sök