3587
Sök

Regler för trimmning av bil/motorbyte

415 Inlägg
13 januari 2013
#21
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

664 Inlägg
13 januari 2013
#22
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a

fast med 4st cyl till blir det inte mer.. dessutom är motorerna byggda med 30tals teknik så dom är inget att hörra över när det gäller bränsleförbrukning.
så om du tycker en gammal b23a är törstig så gråter du med en gammal v8 med förgasare på 150hk

Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

415 Inlägg
13 januari 2013
#23
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a

fast med 4st cyl till blir det inte mer.. dessutom är motorerna byggda med 30tals teknik så dom är inget att hörra över när det gäller bränsleförbrukning.
så om du tycker en gammal b23a är törstig så gråter du med en gammal v8 med förgasare på 150hk

Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

664 Inlägg
13 januari 2013
#24
Super40 skrev:
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a

fast med 4st cyl till blir det inte mer.. dessutom är motorerna byggda med 30tals teknik så dom är inget att hörra över när det gäller bränsleförbrukning.
så om du tycker en gammal b23a är törstig så gråter du med en gammal v8 med förgasare på 150hk

Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

Kontaktade närmaste besiktningsman som har hand om ombyggda fordon i täby som även SFRO länkade till på deras egen sida så det bör man väl kunna lita på?

415 Inlägg
13 januari 2013
#25
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a


Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

Kontaktade närmaste besiktningsman som har hand om ombyggda fordon i täby som även SFRO länkade till på deras egen sida så det bör man väl kunna lita på?

Han borde veta vad han pratar om. Det va ju bara synd att sämsta 307an har 278 nm. Är det unte bättre att köra 740 med 305tbi? Det går ju att få igenom.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

664 Inlägg
13 januari 2013
#26
Super40 skrev:
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

Kontaktade närmaste besiktningsman som har hand om ombyggda fordon i täby som även SFRO länkade till på deras egen sida så det bör man väl kunna lita på?

Han borde veta vad han pratar om. Det va ju bara synd att sämsta 307an har 278 nm. Är det unte bättre att köra 740 med 305tbi? Det går ju att få igenom.

Heheh man får väl hopppas han vet vad han säger ^^ , Ja det skulle gå om jag nu hade haft en 740 men skulle gärna vilja behålla min 240 , den är riktigt fräsch... tror du de bryr sig om 3Nm? tongue

Fick inget direkt svar på det förut där jag hört att någon på zatzy som skulle slänga i en 350 sa att han kontaktade sin närmaste besiktningsman som har hand omregg där sa han att han endast behövde se över HK att det inte var mer än 220hk och att han hade 1031 och ventskiv fram?

Har man tur då? tongue

415 Inlägg
13 januari 2013
#27
Man har nog tur då :p 3 Nm kanske låter lite men det är ju ändå över. Det som är värst är nog att såna motorer är från 73 och avgasreningen räcker nog inte till. Om de skulle va ok måste man ha intyg på det, därfpr är i princip alla 240 med v8 75:or med 262. Kan du inte bygga t5 eller med någon rover åtta med katt. Det blir mycket lättare då.
Senast redigerat av Super40 (13 januari 2013)

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

865 Inlägg
13 januari 2013
#28
Super40 skrev:
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a

fast med 4st cyl till blir det inte mer.. dessutom är motorerna byggda med 30tals teknik så dom är inget att hörra över när det gäller bränsleförbrukning.
så om du tycker en gammal b23a är törstig så gråter du med en gammal v8 med förgasare på 150hk

Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

besiktningen har helt rätt


415 Inlägg
13 januari 2013
#29
no_fake skrev:
Super40 skrev:
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Csb 262 är den enda cheva v8:an går som att ha till motorbyte i 240 om man vill regga. Då ska bilen va från 75 också. Annars är det bara att köra ombyggt fordon om man vill ha nått större och i nyare 240 än 75.

Har som sagt snackat med en besiktningsman som sa att det inte är några problem alls så länge man håller sig inom 220Hk och 275Nm , han tyckte själv att man skulle köra på en 307a


Det har du väl iofs rätt i , men jag tycker det är lite ballare med en vrålande motor istället för nåt som pyser till varje gång man släpper av tongue

En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

besiktningen har helt rätt

Siffrorna stämmer men att en 307a funkar är fel.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

664 Inlägg
13 januari 2013
#30
Super40 skrev:
no_fake skrev:
Super40 skrev:
En random lirare på besiktningen kan ha fel. Bättre att kolla upp vad som gäller på riktigt. Vridet i en 305/7 är ganska mycket över.

besiktningen har helt rätt

Siffrorna stämmer men att en 307a funkar är fel.

Tjena igen här jag svaret ifrån bes.mannen:

Hej,

Enligt den tabell som Bilprovningen har publicerat så kan en 240 som mest få ha 162 kW DIN/275 Nm. Detta under förutsättning att man har ventilerade bromsar fram och en 1031 bakaxel. 162 kW motsvarar 220 hk. En 350-motor med denna effekt bör ha ett vridmoment på ca 370 Nm. Om du i stället väljer en 307 så bör det gå ganska jämt upp när det gäller vridmomentet.
Mvh,

Lars Torngren

Vettefan om han har vimsat till det eller inte , så jag skickade ett par till frågor till honom och kanske får svar imorgon.

Men skickar jag i en 305 och vill regga , men det faller på vridet , vad ska jag göra för att få igenom den då?

415 Inlägg
13 januari 2013
#31
Börja med att kolla om det finns någon motor som går under vridet. 205 lb*ft är lite drygt 278Nm, sen måste den uppfylla avgaskrav iom att du har en 82:a, sen ska du hitta rätt motor att stoppa i och skaffa intyg på avgasreningen om den saknar katt. Kolla på typ såna här sidor http://www.gearheadgeek.com/ghgj/index. … ?showall=1
Annars blir det att regga som ombyggt fordon och då måste hela drivlinan och bromssystemt bytas ut. Det kan han på sfro. Då kan du ha kraftigare motor.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

664 Inlägg
15 februari 2013
#32
Super40 skrev:
Börja med att kolla om det finns någon motor som går under vridet. 205 lb*ft är lite drygt 278Nm, sen måste den uppfylla avgaskrav iom att du har en 82:a, sen ska du hitta rätt motor att stoppa i och skaffa intyg på avgasreningen om den saknar katt. Kolla på typ såna här sidor http://www.gearheadgeek.com/ghgj/index. … ?showall=1
Annars blir det att regga som ombyggt fordon och då måste hela drivlinan och bromssystemt bytas ut. Det kan han på sfro. Då kan du ha kraftigare motor.

Kollat lite och nu lutar det mot att börja med en 305a , men det känns lite jävligt , det blir antingen eller... skaffar jag en äldre 305a faller den väl på avgasvärdena + att det är väl som sagt utav alla att det är svårt att få tag intyget om motorn ej har Kat. skaffar jag istället en nyare med kat så faller det på effekten.

Vill helst inte köpa en annan "svagare" motor för reg. då jag tycker det är slöseri med pengar som jag kunde lagt på motorn jag vill ha i bilen efter reg. ...

Men om vi säger att 305an har mer effekt än vad gränsen ligger inom och reggar utan kat. hos SFRO behövs avgas intyget då också eller hur blir det då?

Bilen har ju ingen kat nu heller och det som kollades av bilprovningen var ju bara CO-halten när jag besiktiga i höstas , varför är behöver inte bara den motorn jag byter till utan kat klara samma värden?
Senast redigerat av Toddemannen (15 februari 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
16 februari 2013
#33
du slösar jhu inte bort några pengar på den svagare motorn för värdet på den blir inte noll!

förövrigt är det nästan omöjligt att regga om utan att ha en motor med kat
eftersom du måste ha intyg från tillverkaren och dom skriver aldrig eller sällan ut papper

så en motor med kat är den bästa vägen att gå

men då är jhu problemet att 220hk och 278nm är svårt att hamna under med en v8
effekten är den lätta delen då en v8 behöver ungefär 12liter för att nå över 200hk orginal smile
men vridet överstiger alltid

förr reggade man med någon liten 272 motor eller liknande
men det är svårt eftersom bilen är nyare än 75

Kör fort så hinner inget hända...


Sök