3493
Sök

Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

Move Your Mind
164 Inlägg
22 april 2010
#141
_DamnIt skrev:
snygg_mange skrev:
_DamnIt skrev:

Även 2,3an, och har för mig att det är senare modeller med! Min mormor och morfar har en 96a (om jag inte missminner mig helt) och där är gamla systemet! smile

va? även 2.3 an? jaha ja hade för mig att den alltid haft i alla fall DI

Antingen minns du fel, eller så har dom något skumt hemmabygge! smile

9000 fick Trionic -93. Enda motorn med Bosch efter -93 var V6:an. När det gäller Ng900 är det bara 2,0 Turbo som har Trionic, resterande motoralternativ har Bosch.
För de som är intresserade finns det en länk till en excel-fil med alla Saabs motorer från 99:an upp till -06 modellprogram i denna tråden på STCS.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=73403 wink

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

695 Inlägg
22 april 2010
#142
och åter till ämnet:P nån som vet vad orginal MAP sensorn ligger på i bar? e de 2.5?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 062 Inlägg
22 april 2010
#143
snygg_mange skrev:
dawwe skrev:
Achtung, achtung! Eller nåt sånt (ja ja e BMW "tok") smile . En fråga: är det verkligen sant att Saab har ett egen utvecklat styrsystem? Dvs från grunden? Eller har man bara "förädlat" ett befintligt styrsystem?

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

Det fina med Trionic är ju just att den använder jonströmmsmätning över tändstiften för att mäta hur förbränningen går, spik, miss, förbränningstemp osv. Något som tex BMW börjar först på M5 V10 och skröt lite om när den kom.
TRIonic, tre saker i en och samma datalåda.
Tändning
Bränsle
Laddtrycksstyrning
Att använda MAP sensor är ju fint om man ska trimma men är ju knappast något revolutionerande i sig, det sitter på många budgetbilar också som Escort, Chrysler osv..
I Trionic så styrs allt av en och samma processor för maximalt utnyttjande av bränsle och för bra prestanda, istället för separat och mer eller mindre oberoende av varandra så kan bränsle, Lambda, laddtryck och tändning "samarbeta" snabbare och effektivare (och såklart för att vi trimmjockar ska kunna få ut maximalt med kräm ut motorerna sedan wink )
Ingen annan erbjöd detta då det togs fram vad jag vet och det var under många är världens med avancerade motorstyrsystem.
Motorn (2,3t i 9000) fick ju utmärkelsen "Top engine of the World" två eller tre år i rad vet jag.

Angående Saabs originalstyrsystem så sitter det Trionic på alla 2,3t/T från Modellår 93 och på alla 2,0t/T från M94. 9000 sugisar från M94 har Trionic medan GM900 fick nöja sig med Bosch Motronic på 2,0i/2,3i, bara turbo har T5.
Upp till -92/93 har alla Bosch LH eller Lucas (900S/900T -90-93).

T5 MAP-sensor mäter upp till 2,5bar absoluttryck, dvs ca 1,5bar(eg 1,54) laddtryck men lämpligen har man lite mariginal mot överslängar osv så upp till 1,35bar utan byte anses väl säkert. Men många fuskar ju och laddar turbon plötsligt 1,7bar så får motorn soppa för 1,5bar och då kan saker bli för varma...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (23 april 2010)


2 014 Inlägg
23 april 2010
#144
tomtemat skrev:
asså aquilla helt seriöst, sälj din kebabräser o köp dig en tröja..

Skärp dig. Har du inget vettigt att tillföra diskussionen så håll istället tyst. Nästa gång blir det varning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

22 Inlägg
23 april 2010
#145
Kul du tycker jag håller det på en lagom nivå Aquilla. Lite allvar lite skämt wink

SAAB körde med separata tändspolar på sin första modell SAAB 92. Kom i produktion 1949 sen gick man över till en tändspole när modell 93 kom. Seperata kom inte tillbaka förens DI kom.
NG900 hade Bosch på sina sugmodeller medan 9000 hade Trionic på samtliga sedan 1993.

KAX: om jag är yr? Tror du jag tar upp något utan att kunna backa upp det? Varför säger du att det är i Fifth gear i ett inlägg när du i nästa anklagar mig för att vara yr? Jag fattar inte vad du menar men om du kollar youtube-länke... http://www.youtube.com/watch?v=xuYku4GX … re=related 7:45-8:07

BTW 21 år

MVH
Senast redigerat av Molte (23 april 2010)


1 207 Inlägg
23 april 2010
#146
Molte skrev:
[...]men om du kollar youtube-länke... http://www.youtube.com/watch?v=xuYku4GX … re=related 7:45-8:07[...]

Jeremy Clarkson skrev:
"For overtaking a lorry, never mind the 5-series BMW, this will do it quicker - then a Porsche 911 turbo."

wink
Senast redigerat av maco (23 april 2010)

5 710 Inlägg
23 april 2010
#147
Molte skrev:
Seperata kom inte tillbaka förens DI kom.

Och den kom på 9000 88B.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

206 Inlägg
23 april 2010
#148
Molte skrev:
KAX: om jag är yr?

Jag skrev att jag var yr.....

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 april 2010
#149
Aquilla skrev:
dawwe skrev:
En spole/tändstift har nog funnits läänge, säkerligen att det fanns innan 50-talet, dock inte i produktionsbilar...Inte för att vara sån nu, men BMW kom med en spole/cylinder 1990 (dvs med intro av M50), min far köpte en ny Saab 9000 -88 o jag kan inte minnas att den hade det...Fast egentligen kvittar det vem som var först, Saab är bra bilar smile. 9000 Talladega är det den som kom typ -86?

tror 318is 16 ventilaren i e30 va den första bmw  serieproducerade med separata tändspolare. den kom 1990. m50 debeturade 1991. för va noga smile

Nix, för o va noga så kom M50 1990. Google that big_smile!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

695 Inlägg
23 april 2010
#150
Molte skrev:
Kul du tycker jag håller det på en lagom nivå Aquilla. Lite allvar lite skämt wink

SAAB körde med separata tändspolar på sin första modell SAAB 92. Kom i produktion 1949 sen gick man över till en tändspole när modell 93 kom. Seperata kom inte tillbaka förens DI kom.
NG900 hade Bosch på sina sugmodeller medan 9000 hade Trionic på samtliga sedan 1993.

KAX: om jag är yr? Tror du jag tar upp något utan att kunna backa upp det? Varför säger du att det är i Fifth gear i ett inlägg när du i nästa anklagar mig för att vara yr? Jag fattar inte vad du menar men om du kollar youtube-länke... http://www.youtube.com/watch?v=xuYku4GX … re=related 7:45-8:07

BTW 21 år

MVH

hade även 9000 sugmotor trionic -93?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 019 Inlägg
23 april 2010
#151
snygg_mange skrev:
hade även 9000 sugmotor trionic -93?

Nej, det var endast 2.3T som hade Trionic 5.2 1993, dvs 200hk och 225hk. Alla andra hade Bosch.


695 Inlägg
27 april 2010
#152
vart sitter vevgivaren på trionic 5.2? e den lättare att placera än den som e på 5.5?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

394 Inlägg
27 april 2010
#153
snygg_mange skrev:
vart sitter vevgivaren på trionic 5.2? e den lättare att placera än den som e på 5.5?

Är inte hundra men... vid grenröret lite nedanför tror jag den sitter....

vem fan är maptun?

5 710 Inlägg
27 april 2010
#154
Von-Aron skrev:
snygg_mange skrev:
vart sitter vevgivaren på trionic 5.2? e den lättare att placera än den som e på 5.5?

Är inte hundra men... vid grenröret lite nedanför tror jag den sitter....

På T5.5 ja men inte på på 5.2. Då är den placerad bakom remskivan på vevaxeln.

Antar att du snygg_mange går i konverteringstankar för din og900?
Där är svaret JA det är lättare men heller inte svårt att placera den nyare typen av givare.
Det kluriga är att få fast triggerskivan rätt på remskivan men där finns det erfarenhet av alla de som gjort det förr på STCS.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

695 Inlägg
28 april 2010
#155
jonTe skrev:
Von-Aron skrev:
snygg_mange skrev:
vart sitter vevgivaren på trionic 5.2? e den lättare att placera än den som e på 5.5?

Är inte hundra men... vid grenröret lite nedanför tror jag den sitter....

På T5.5 ja men inte på på 5.2. Då är den placerad bakom remskivan på vevaxeln.

Antar att du snygg_mange går i konverteringstankar för din og900?
Där är svaret JA det är lättare men heller inte svårt att placera den nyare typen av givare.
Det kluriga är att få fast triggerskivan rätt på remskivan men där finns det erfarenhet av alla de som gjort det förr på STCS.

mvh Jonas

japp de gör ja:P har pratat en hel del på stcs med folk som har konverterat. men e de lättare att mappa 5.2? eller e de i princip samma?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

35 Inlägg
19 februari 2013
#156
Tar upp denna tråd lite då det verkade vara väldigt mycket bra diskussion här om Trionic T5 systemet.

MIN FRÅGA ÄR: Går det att köra med separata tändspolar på Trionic T5 systemet isåfall hur går man tillväga?

Mvh David Liljedal


DEVIL
1 171 Inlägg
19 februari 2013
#157
Saab? gick inte dom i konkurs? big_smile *fnittrar*

bmw m power


Sök