snygg_mange skrev:
dawwe skrev:
Achtung, achtung! Eller nåt sånt (ja ja e BMW "tok")
. En fråga: är det verkligen sant att Saab har ett egen utvecklat styrsystem? Dvs från grunden? Eller har man bara "förädlat" ett befintligt styrsystem?
japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.
Det fina med Trionic är ju just att den använder jonströmmsmätning över tändstiften för att mäta hur förbränningen går, spik, miss, förbränningstemp osv. Något som tex BMW börjar först på M5 V10 och skröt lite om när den kom.
TRIonic, tre saker i en och samma datalåda.
Tändning
Bränsle
Laddtrycksstyrning
Att använda MAP sensor är ju fint om man ska trimma men är ju knappast något revolutionerande i sig, det sitter på många budgetbilar också som Escort, Chrysler osv..
I Trionic så styrs allt av en och samma processor för maximalt utnyttjande av bränsle och för bra prestanda, istället för separat och mer eller mindre oberoende av varandra så kan bränsle, Lambda, laddtryck och tändning "samarbeta" snabbare och effektivare (och såklart för att vi trimmjockar ska kunna få ut maximalt med kräm ut motorerna sedan
)
Ingen annan erbjöd detta då det togs fram vad jag vet och det var under många är världens med avancerade motorstyrsystem.
Motorn (2,3t i 9000) fick ju utmärkelsen "Top engine of the World" två eller tre år i rad vet jag.
Angående Saabs originalstyrsystem så sitter det Trionic på alla 2,3t/T från Modellår 93 och på alla 2,0t/T från M94. 9000 sugisar från M94 har Trionic medan GM900 fick nöja sig med Bosch Motronic på 2,0i/2,3i, bara turbo har T5.
Upp till -92/93 har alla Bosch LH eller Lucas (900S/900T -90-93).
T5 MAP-sensor mäter upp till 2,5bar absoluttryck, dvs ca 1,5bar(eg 1,54) laddtryck men lämpligen har man lite mariginal mot överslängar osv så upp till 1,35bar utan byte anses väl säkert. Men många fuskar ju och laddar turbon plötsligt 1,7bar så får motorn soppa för 1,5bar och då kan saker bli för varma...
M.V.H.