3250
Sök

Volvo945 B230FT 1993 hackar under drift

755 Inlägg
19 februari 2013
#21
volvo945FT skrev:
Det var ganska länge sedan jag bytte stiften, dom har nog gått en 2000mil eller nåt.
Kan det bli den effekten som jag beskriver som kommer och går ?
Borde det inte vara konstant ?
/Johan

Stift kan komma och gå lite då och då, men om dem gått 2000mil så har du nog störst sannolikhet där, bilen får förmycket oförbränd soppa och lambdan får fnatt och ger fel värden ;P

If you want to win, You mustn't loose.

14 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#22
Bra tips, kollar stiften i morgon, är ju enkelt i alla fall....
/Johan

460 Inlägg
19 februari 2013
#23
volvo945FT skrev:
Det var ganska länge sedan jag bytte stiften, dom har nog gått en 2000mil eller nåt.
Kan det bli den effekten som jag beskriver som kommer och går ?
Borde det inte vara konstant ?
/Johan

tycker du borde byta/spraya kontaktspray eller liknande i LMM-kontakten, det finns många som har haft glapp där smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

DEVIL
1 171 Inlägg
19 februari 2013
#24
Hade detta symptom du förklarar med min T5a, vid hårda gaspådrag så ryckte den och misstände somfan, den tappade helt ork under nån sekund, och laddtrycket sjönk, första jag kollade var stiften, och där var felet, hade slagit av ett stift på toppen, så när jag skruva ur dom hade jag bara halvor kvar på 2st. Så kolla stiften!

bmw m power

14 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#25
Hej !
Jag ska byta stiften och spraya LMM kontakten.
Vilket gnistgap bör man ha på Volvostift till min B230FT ?

Undviker såklart in i det längsta att byta LMM, den kostar ju en del.... :-)

755 Inlägg
20 februari 2013
#26
volvo945FT skrev:
Hej !
Jag ska byta stiften och spraya LMM kontakten.
Vilket gnistgap bör man ha på Volvostift till min B230FT ?

Undviker såklart in i det längsta att byta LMM, den kostar ju en del.... :-)

Köp original stift tongue lika bra

If you want to win, You mustn't loose.

9 Inlägg
20 februari 2013
#27
Har du kollat att lambdan sitter fast ordentligt och även downpipen sitter ordentligt i turbon.
Skulle ju kunna vara att den läcker avgaser innan det nått fram till lambdan, Det brukar ha den symtomen som du beskrev.


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
20 februari 2013
#28
ta ut kontakten till LMM och blir det ingen skillnad så så e de LMM som e kass..
men om de e kontakten som håller på att tjalla så e de bara att slipa till stiften och spraya
med "kontakt spray"

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

55 Inlägg
20 februari 2013
#29
på min 740 gick den exakt som du säger... hade dock ingen turbo..

men den drog tjuvluft mellan insuget... så smetade på en massa packningsmassa och sen drog jag ur pluskabeln på batteriet i någon minut.. efter det gick han som han skulle smile


14 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#30
shaan skrev:
Har du kollat att lambdan sitter fast ordentligt och även downpipen sitter ordentligt i turbon.
Skulle ju kunna vara att den läcker avgaser innan det nått fram till lambdan, Det brukar ha den symtomen som du beskrev.

Hej !
Jodå, Lamdan sitter som den ska och kontakten har inte legat emot avgasröret. Vad menar du med "downpipen" i turbon ? Var sitter den ?
/Johan

324 Inlägg
25 februari 2013
#31
volvo945FT skrev:
Har funderat på om kontakten till LMM varit dålig ? för efter ur- och i koppling har det inte inträffat ??

Av vad jag kan utläsa här så funkar bilen bra för dig nu? Eller fatta jag fel? Det kan mycket väl ha varit lite dålig kontakt där, och som nu rättades till när du tog ur och satte dit kontakten igen.


9 Inlägg
25 februari 2013
#32
volvo945FT skrev:
shaan skrev:
Har du kollat att lambdan sitter fast ordentligt och även downpipen sitter ordentligt i turbon.
Skulle ju kunna vara att den läcker avgaser innan det nått fram till lambdan, Det brukar ha den symtomen som du beskrev.

Hej !
Jodå, Lamdan sitter som den ska och kontakten har inte legat emot avgasröret. Vad menar du med "downpipen" i turbon ? Var sitter den ?
/Johan

Där avgasröret sitter fast emot turbon.



Sök