3890
Sök

Trimma m42

866 Inlägg
14 november 2012
#21
Jo det beror på hur mycke man  lättar och hur mycke man varvar ;-) nu märker jag säkert ord men där väl 1 expantion mer per varv då den totala arbetet utförs på 720 grader på en 4 taktare ? :-)  M60b40 är en trevlig motor
men det är en kompromiss som alla V8 motorer med 90 gradig vev. Ljudet är tilltalande men rent tekniskt så är tändföjlden ett problem gämfört med en M42.  (headers)

379 Inlägg
14 november 2012
#22
tekniknissen1 skrev:
Jo det beror på hur mycke man  lättar och hur mycke man varvar ;-) nu märker jag säkert ord men där väl 1 expantion mer per varv då den totala arbetet utförs på 720 grader på en 4 taktare ? :-)  M60b40 är en trevlig motor
men det är en kompromiss som alla V8 motorer med 90 gradig vev. Ljudet är tilltalande men rent tekniskt så är tändföjlden ett problem gämfört med en M42.  (headers)

De har faktisk inte slagit mig men de stämmer, tändföljen är fktiskt inte fördelaktig nä tongue

866 Inlägg
15 november 2012
#23
gjorde det ont när det slog dig lol BMW har aldrig använt sig av 180 vev i v8 or men har för mig att Audi fick på fingrarna när dom körde det på sina DTM bilar Även Ferrari hade någon v8 med 180 vev men det låter SÅ tradigt
90 vev och varva 10500v/min är så gött. http://www.youtube.com/watch?v=l-lbxIJD … ure=fvwrel
Senast redigerat av tekniknissen1 (15 november 2012)

379 Inlägg
15 november 2012
#24
tekniknissen1 skrev:
gjorde det ont när det slog dig lol BMW har aldrig använt sig av 180 vev i v8 or men har för mig att Audi fick på fingrarna när dom körde det på sina DTM bilar Även Ferrari hade någon v8 med 180 vev men det låter SÅ tradigt
90 vev och varva 10500v/min är så gött. http://www.youtube.com/watch?v=l-lbxIJD … ure=fvwrel

Ja lite tongue

Nu fick jag sån sjuk ide bara för de! Bygga 180graders headers på min M60 bara för å jävlas tongue Undra hur en M60 låter då smile

866 Inlägg
15 november 2012
#25
Den låter som en vas Amerika 8,a Jag tog 1-3/4 tum,s headders till cheva BB  och flänsarna från originalgrenisarna och modda lite
funka skapligt då motorn låg i en jeep. ;-) frågan är om man kan knö ner det i en E39,a Men det kändes som den drog bättre 5-6000V/Min elller det var bara som man tyckte !?! ;-)

379 Inlägg
16 november 2012
#26
tekniknissen1 skrev:
Den låter som en vas Amerika 8,a Jag tog 1-3/4 tum,s headders till cheva BB  och flänsarna från originalgrenisarna och modda lite
funka skapligt då motorn låg i en jeep. ;-) frågan är om man kan knö ner det i en E39,a Men det kändes som den drog bättre 5-6000V/Min elller det var bara som man tyckte !?! ;-)

Den sitter i en Mercedes 190 wink

866 Inlägg
17 november 2012
#27
I en Mercedes 190 Då har du gjort bil världen lite bättre ;-) Men jag tror att i den så är där dåligt med gott om plats mellan motor och innerskärmar ?

379 Inlägg
17 november 2012
#28
tekniknissen1 skrev:
I en Mercedes 190 Då har du gjort bil världen lite bättre ;-) Men jag tror att i den så är där dåligt med gott om plats mellan motor och innerskärmar ?

De va gott om ont om plats överallt tongue

866 Inlägg
17 november 2012
#29
Då kan du prova kross flow headers !!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-6ebc5c9c042004ebd06c2eac6c09e70a.jpg
Nu blir lite trångt i mersan lol Det närmaste man komma med puls avståndet till kolektorn är 1-4-6-7 i en kolektor och2-3-5-8 i den andra men då låter det inte v8 men göt endå.

379 Inlägg
17 november 2012
#30
Jaa de va ju cross flow headers jag menade med 180 graders grenrör tongue

866 Inlägg
17 november 2012
#31
Då har du att göra smile Den tradigade är att ogämna pulserna försvinner så det låter inte riktigt V8 när man varvar men dock så låter det bra endå. http://www.youtube.com/watch?v=sOCVoTp1 … re=related

866 Inlägg
17 november 2012
#32
Men det som gör susen är M5 s62 insuget där vinner man en hel del både på flöde och avstämning sen på med  m60B30 topparna så får man en trevlig motor, Ja !!! Där är mindre ventiler i 3lit motorn men det man upnår inte max flödet endå ! ;-)

379 Inlägg
18 november 2012
#33
tekniknissen1 skrev:
Men det som gör susen är M5 s62 insuget där vinner man en hel del både på flöde och avstämning sen på med  m60B30 topparna så får man en trevlig motor, Ja !!! Där är mindre ventiler i 3lit motorn men det man upnår inte max flödet endå ! ;-)

Varför skulle 3 liters topparna vara bättre då? De är ju bara kammarna man vill åt isf.

866 Inlägg
18 november 2012
#34
Mindre förbräningsrum ! högre komp!! Det kammarna är snarlika...
Även 4,4 veven i 4,0 lit får du upp kolvarna 1,35 mm +den suger lite mer :-)  (man tar ner lite påkolvtopparna  då risken är att det tar i med 3 lit topparna)
Det är det lilla som gör det sa flickan som satte sig på nappen;-)

379 Inlägg
18 november 2012
#35
tekniknissen1 skrev:
Mindre förbräningsrum ! högre komp!! Det kammarna är snarlika...
Även 4,4 veven i 4,0 lit får du upp kolvarna 1,35 mm +den suger lite mer :-)  (man tar ner lite påkolvtopparna  då risken är att det tar i med 3 lit topparna)
Det är det lilla som gör det sa flickan som satte sig på nappen;-)

Jahaja på så vis, ja är inte så insatt ännu, men jag ska köra tvångsmatning så kompet är inte så oviktigt för mig tongue

866 Inlägg
18 november 2012
#36
Då vänder du på det 4,4 block med 4,0 vev !! Glöm inte att blugga vevhus vent ventilen om du ska använda original insuget! Den mekaniska biten har jag rätt bra koll på :-)

64 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#37
nu ska röda fara skrotas.. då det var nån omogen jävel som sladdade mitt på stan.. men det är ju inte hela världen, men nu är jag sugen på en till 318is.. fast e30 karossen.
då insuget skiljer åt på dom två, kan jag ta e36 insug och sätta på e30:n och få en ponny eller två på det? Tänkte då e30:s max effekt är 136(lr nått sånt) och e36:an ligger ju på 140hk så tänkte om det bara är insuget som gör det där lilla förlusten.

Och så till nästa fråga, ifall jag vill ha separata spjäll måste jag ju ta bort lmm och köpa sprut. ELLER bygga en såndär plenumkammare och grejer.. men nu själva frågan, då jag inte just nu har råd att köpa sprut, kan jag göra sånhär liten fuling.

Separata spjäll,
plenum
och sen ett chip.

Jag tänkte så jag slipper mappa men när jag själv tänker på det så låter det bara dumt... Skulle det funka eller kommer det bara skita sig?


Sök