2596
Sök

Kontrollera funktion på ABSgivare

104 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#1
Har haft ett ABS problem på min 944 -97 som har kommit och gått som det vill. När ABSlampan lös så funkade inte systemet alls men när den inte lös så fungerade allt som det skulle. Har nu plockat ner hela framvagnen för uppfräschning. Fjäderbena är lösa och tänkte då om det finns något sätt att kontrollera om givaren är kass så man kan byta den nu när fjäderbenet är avplockat, så man inte sätter tillbaka allting med en trasig givare.

Så hur gör man? big_smile
Senast redigerat av Snowgubben (7 mars 2013)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 mars 2013
#2
ABS som spontant funkar eller inte funkar alls låter som igensatt ABS-krans (skit i kuggarna som ABS:en läser imot) eller glapp i någon kontakt.

Givarna är väldigt simpla och går dom sönder är dom oftast helt sönder.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

604 Inlägg
7 mars 2013
#3
Ohm mät, runt 1000 på gamla volvisar.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

651 Inlägg
7 mars 2013
#4
den bör ligga runt 1100 ohm roterar du hjulet och mäter på givaren bägge stiften så ska du få millivolt växelström högre och högre ju fortsare det snurra tongue


104 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#5
myran skrev:
ABS som spontant funkar eller inte funkar alls låter som igensatt ABS-krans (skit i kuggarna som ABS:en läser imot) eller glapp i någon kontakt.

Givarna är väldigt simpla och går dom sönder är dom oftast helt sönder.

Tack för tipset! När det monteras ihop skall både kransar och givare vara rengjorda!


104 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#6
bronco_z skrev:
Ohm mät, runt 1000 på gamla volvisar.

Det ska jag testa! Om man inte får något alls antar jag att givaren är skrot?


104 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#7
Ahlbom skrev:
den bör ligga runt 1100 ohm roterar du hjulet och mäter på givaren bägge stiften så ska du få millivolt växelström högre och högre ju fortsare det snurra tongue

De får ja testa du big_smile



Sök