3168
Sök

740 Tic 86-a, Vad är den värd?

56 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
håller mig kort.

Hittat en gammel gubbakörd 740 tic 86'a. Han har haft den sen 91 och servat, tatt hand om den väl. Alla el grejer fungerar, överdragsklädsel osv osv. Svart inredning, halvskinn. Inte farligt rostig i balkar.

Är dock rostig i bagage baljorna ( Behöver ju inte vara proffs svetsare för det)
Lite i nederkant dörrar.
Skärmkanter bak.

Lite bucklor på bagagelucka.

Motorn jävligt ren och fin, Läcker dock olja. Tippar på att det är ventilkåpspackningen.
Den laddar bra, och ryker inte.

En sådan här gammal klassiker, välbevarad. Vad är den värd? i uppskattning

tacksam för svar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 mars 2013
Skulle säga att det beror helt och hållet på skicket, och som du beskriver det verkar det ju inte vara det bästa, utan kräver en hel del tålmodigt arbete att återställa.

De som köper en TIC är väl av två kategorier:
Ronny, 18 år i Sysslebäck med 14-årig flickvän, tribal på halsen, tumring, t-shirt med en varg och en sverigeflagga på och Raubtier i spellistan på repeat på sin dator. Ronny vill bara ha en sjuförti att ta bort sista ljuddämparen på och smälla upp en "Volvo Power"-streamer i framrutan, helst en turbo förstås. Alla rutor ska tonas och diffen svetsas. Men rost och så bekymrar inte Ronny, och han kan meka själv eftersom han går på Fordonsprogrammet.
För Ronny duger det bra med vilken sjuförti som helst, och han vill inte ge dubbelt så mycket för just en TIC.

Den andra kategorin är entusiasten. Denne köper helst en bil i mint condition, original och otrimmad, och slänger gärna upp 25 papp eller mer för en sådan. Kanske även kan tänka sig att fixa och dona lite på en bil, men inte en hel restaurering. Entusiasten är nog inte intresserad alls av en bil i det skick du beskriver.

Jag skulle gissa på runt 10k? De värderas ju trots allt inte så jättehögt trots att de inte ä så vanliga, och de går väl inte på export för stora summor såsom og900 Aero gör?
Eller ge gubben vad han vill ha om det inte är orimligt.

Det är alltså bara min gissning. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att äga en TIC om den var i riktigt fint originalskick, lätt den snyggaste Volvon någonsin.
Senast redigerat av Andromeda (7 mars 2013)

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 mars 2013
Andromeda skrev:
Skulle säga att det beror helt och hållet på skicket, och som du beskriver det verkar det ju inte vara det bästa, utan kräver en hel del tålmodigt arbete att återställa.

De som köper en TIC är väl av två kategorier:
Ronny, 18 år i Sysslebäck med 14-årig flickvän, tribal på halsen, tumring, t-shirt med en varg och en sverigeflagga på och Raubtier i spellistan på repeat på sin dator. Ronny vill bara ha en sjuförti att ta bort sista ljuddämparen på och smälla upp en "Volvo Power"-streamer i framrutan, helst en turbo förstås. Alla rutor ska tonas och diffen svetsas. Men rost och så bekymrar inte Ronny, och han kan meka själv eftersom han går på Fordonsprogrammet.
För Ronny duger det bra med vilken sjuförti som helst, och han vill inte ge dubbelt så mycket för just en TIC.

Den andra kategorin är entusiasten. Denne köper helst en bil i mint condition, original och otrimmad, och slänger gärna upp 25 papp eller mer för en sådan. Kanske även kan tänka sig att fixa och dona lite på en bil, men inte en hel restaurering. Entusiasten är nog inte intresserad alls av en bil i det skick du beskriver.

Jag skulle gissa på runt 10k? De värderas ju trots allt inte så jättehögt trots att de inte ä så vanliga, och de går väl inte på export för stora summor såsom og900 Aero gör?
Eller ge gubben vad han vill ha om det inte är orimligt.

Det är alltså bara min gissning. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att äga en TIC om den var i riktigt fint originalskick, lätt den snyggaste Volvon någonsin.

Hehehehe underbar beskrivning av den första kategorin lol lol lol Glöm inte den obligatoriska öppna dumpventilen så Ronny kan stå vid den lokala korvkiosken och varva lite extra på tomgång big_smile big_smile big_smile
Senast redigerat av Slash (7 mars 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
8 mars 2013
Vi håller värderingar i denna tråden. Fast du kanske fått svar på din fråga redan :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169686

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök