Andromeda skrev:
Skulle säga att det beror helt och hållet på skicket, och som du beskriver det verkar det ju inte vara det bästa, utan kräver en hel del tålmodigt arbete att återställa.
De som köper en TIC är väl av två kategorier:
Ronny, 18 år i Sysslebäck med 14-årig flickvän, tribal på halsen, tumring, t-shirt med en varg och en sverigeflagga på och Raubtier i spellistan på repeat på sin dator. Ronny vill bara ha en sjuförti att ta bort sista ljuddämparen på och smälla upp en "Volvo Power"-streamer i framrutan, helst en turbo förstås. Alla rutor ska tonas och diffen svetsas. Men rost och så bekymrar inte Ronny, och han kan meka själv eftersom han går på Fordonsprogrammet.
För Ronny duger det bra med vilken sjuförti som helst, och han vill inte ge dubbelt så mycket för just en TIC.
Den andra kategorin är entusiasten. Denne köper helst en bil i mint condition, original och otrimmad, och slänger gärna upp 25 papp eller mer för en sådan. Kanske även kan tänka sig att fixa och dona lite på en bil, men inte en hel restaurering. Entusiasten är nog inte intresserad alls av en bil i det skick du beskriver.
Jag skulle gissa på runt 10k? De värderas ju trots allt inte så jättehögt trots att de inte ä så vanliga, och de går väl inte på export för stora summor såsom og900 Aero gör?
Eller ge gubben vad han vill ha om det inte är orimligt.
Det är alltså bara min gissning. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att äga en TIC om den var i riktigt fint originalskick, lätt den snyggaste Volvon någonsin.