3938
Sök

Volvo 940 turbogrenrör

755 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena,

Grenröret sitter ju med pinbultar i toppen, sedan sitter den i en platta vid turbo flänsen som går till 2 bultar i blocket, man måste ta bort minst första bulten för att få loss grenröret.

Ska byta grenrörspackning samt byta pinbultar.

Måste man skruva tillbaka den bulten till blocket när man sätter på grenröret igen? det borde ju sitta i toppen tillräckligt bra.

If you want to win, You mustn't loose.

Industritekniker
433 Inlägg
2 mars 2013
#2
MSpader skrev:
Tjena,

Grenröret sitter ju med pinbultar i toppen, sedan sitter den i en platta vid turbo flänsen som går till 2 bultar i blocket, man måste ta bort minst första bulten för att få loss grenröret.

Ska byta grenrörspackning samt byta pinbultar.

Måste man skruva tillbaka den bulten till blocket när man sätter på grenröret igen? det borde ju sitta i toppen tillräckligt bra.

Nej. Du behöver inte men det kan va bra för att röret får extra stabilitet. Fick du bort skruven/muttern så kan det ju inte va så jobbit att sätta tillbaka den igen;)

På min bil väger turbon 15kg, grenröret skitmycket och det hänger bara i pinnskruvarna (inte bultar, en bult har inga gängor) och det funkar skitbra.

Dra med rätt moment när du monterar tillbaka. 25Nm.

Lycka till

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

755 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#3
Magistern skrev:
MSpader skrev:
Tjena,

Grenröret sitter ju med pinbultar i toppen, sedan sitter den i en platta vid turbo flänsen som går till 2 bultar i blocket, man måste ta bort minst första bulten för att få loss grenröret.

Ska byta grenrörspackning samt byta pinbultar.

Måste man skruva tillbaka den bulten till blocket när man sätter på grenröret igen? det borde ju sitta i toppen tillräckligt bra.

Nej. Du behöver inte men det kan va bra för att röret får extra stabilitet. Fick du bort skruven/muttern så kan det ju inte va så jobbit att sätta tillbaka den igen;)

På min bil väger turbon 15kg, grenröret skitmycket och det hänger bara i pinnskruvarna (inte bultar, en bult har inga gängor) och det funkar skitbra.

Dra med rätt moment när du monterar tillbaka. 25Nm.

Lycka till

Man bugar och bockar!

Har inte fått bort bulten ännu då den sitter som fan, men jag sätter nog tillbaka allt.

Tackar!

If you want to win, You mustn't loose.

Industritekniker
433 Inlägg
2 mars 2013
#4
Värme och massa 556. så bör det gå. Ett tipps är att sätta nyckeln på och "knacka" loss momentet. Segdra inte, risken är bara att du slinter och drar skallen rund:( Lycka till

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

755 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#5
Magistern skrev:
Värme och massa 556. så bör det gå. Ett tipps är att sätta nyckeln på och "knacka" loss momentet. Segdra inte, risken är bara att du slinter och drar skallen rund:( Lycka till

Blir till att ut och testa, man tackar för hjälpen!

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#6
Då är man på samma ställa en vecka senare, nu känner man sig duktigt dum då man dragit åt fel håll från början.

Kör med en ringnyckel, kan man dra skallen rund ändå? Man kommer ju inte åt med någon hylsa så dumt som det är med sandwichen där, Magistern tog du loss den underifrån eller ovan? Och vilket skulle du säga är enklaste sättet att ta loss den om man inte har något att värma med?

If you want to win, You mustn't loose.

Industritekniker
433 Inlägg
9 mars 2013
#7
MSpader skrev:
Då är man på samma ställa en vecka senare, nu känner man sig duktigt dum då man dragit åt fel håll från början.

Kör med en ringnyckel, kan man dra skallen rund ändå? Man kommer ju inte åt med någon hylsa så dumt som det är med sandwichen där, Magistern tog du loss den underifrån eller ovan? Och vilket skulle du säga är enklaste sättet att ta loss den om man inte har något att värma med?

ehm om du kör med ringnyckel rekommenderar jag  SEX-kanstnyckel och INTE 12-kants. Då är det mindre risk för att slinta. Sen får du dränka i 556 många ggr. och sen knacka loss momentet med en hammare mot nyckeln eller med handkraft. Men värme funkar alltid.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

755 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#8
Magistern skrev:
MSpader skrev:
Då är man på samma ställa en vecka senare, nu känner man sig duktigt dum då man dragit åt fel håll från början.

Kör med en ringnyckel, kan man dra skallen rund ändå? Man kommer ju inte åt med någon hylsa så dumt som det är med sandwichen där, Magistern tog du loss den underifrån eller ovan? Och vilket skulle du säga är enklaste sättet att ta loss den om man inte har något att värma med?

ehm om du kör med ringnyckel rekommenderar jag  SEX-kanstnyckel och INTE 12-kants. Då är det mindre risk för att slinta. Sen får du dränka i 556 många ggr. och sen knacka loss momentet med en hammare mot nyckeln eller med handkraft. Men värme funkar alltid.

Man tackar! Blir till att åka och köpa en 6nyckel och dränka muttern i 556 innan.

If you want to win, You mustn't loose.


Sök