4630
Sök

Passat 3b 98 slukar glykol

32 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
har en passat 98 som slukar ovanligt mycket glykol, detta är den första vintern med den sen jag köpte den och jag har fyllt på med glykol 3-4gånger sen vintern. någon som vet om detta är normalt ?   har inte kollat närmare på slangar och sånt. uppskattar om ngån kan svara på detta.

Forummoderator
26 403 Inlägg
11 mars 2013
Nej det är inte normalt..

Syns några läckage?
Droppar det på backen?

Är det en diesel eller bensinare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

32 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
glömde skriva att det är en diesel 1.9tdi 81kw 110 hk.

och jag har ej sätt läckage. men jag tror jag ska ta en närmare titt senare

och inga droppar heller hmm
Senast redigerat av qt (11 mars 2013)

32 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
..

5 131 Inlägg
11 mars 2013
inte ovanligt med kassa topp packningar på dessa maskiner.
håller den bra temp? ca 90°c ?
bra värme?
luktar det glykol i expantionskärlet?
blir det tryck i kylsystemet? tex hårda slangar och pys när du öppnar locket till kylarvätskan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 266 Inlägg
11 mars 2013
Kolla lufthålet på slangen som går till elementet. Sitter ett hål som man luftar med där och stänger när skjuter på slangen på röret.
De felet hade syrran på sin passat, tog ett bra tag innan dom hitta felet

svetsdiff !!!

32 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Kan du förklara lite bättre förstod inte riktigt hmm,, iaf var ute förut o kolla under bilen men inga droppar såg jag så det är förmodligen det felet du beskriver, men jag förstår inte riktig.

2 266 Inlägg
12 mars 2013
om du tar bort plasten som täcker batterier den stora plastshoket så ser man två slangar som går till värmeelementet i bilen. på en av dom ska de finnas ett litet hål bredvid slangklämman som man luftar systemet med. den skjuter man fram eller bakåt för att öppna luftningen och sen för att täta när man skjuter den över röret.

svetsdiff !!!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
12 mars 2013
Då du har ett stort underkörnings skydd på dessa bilar, så syns inte läckage så bra. Men ett ställe det bruckar läcka ifrån är vid oljekylarn.

Lev livet, det kan ta slut fort

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
12 mars 2013
Jag hade glykolläckage från vattenstosen till tempgivaren på min förr-förra 3B. Bort med övre motorkåpa och ta en titt på motorns vänstra sida (sett framifrån)

Du har även termostaten på motorns sida, följ nedre kylarslang, Inte ovanligt att det läcker därifrån heller..
Senast redigerat av Tobbetdi (12 mars 2013)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Sök