3752
Sök

Akut hjälp mitsubishi colt 1997 startar ej

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
hejsan!

satt o pillade med bilen några minuter..kollade på stift-olja-kylarvätksa osv och plötsligt när jag försöker lägga i nyckel så händer ingenting..absolut ingenting.. finns inge el alls. helt död????

bilen har funkat perfekt nu 2 veckor som jag har använt den.

säg inte att det är nått alvarligt??

snälla hjälp fort

batteriet står grönt ljus. alltså den är bra

central låset fungerar ..
Senast redigerat av panda666 (14 mars 2013)

4 164 Inlägg
14 mars 2013
Kan du höra bränslepumparna när du vrider på tändningen? Prova startkablar eller putta igång bilen. Den gröna ljuset är enligt min erfarenhet inget att lita på, har alltid varit grönt på helt värdelösa batterier för mig.

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
zemet skrev:
Kan du höra bränslepumparna när du vrider på tändningen? Prova startkablar eller putta igång bilen. Den gröna ljuset är enligt min erfarenhet inget att lita på, har alltid varit grönt på helt värdelösa batterier för mig.

nej hör ingenting..helt död..och tror inte det är dålig batteri för den har startat varje dag utan problem..jag pillade på bilen några minuter..rörde inget speciellt. va tusan kan ha hänt?

kanske imobiliser eller nått? ska man ta ut batteriet och vänta lite?

har en till nyckel annars..kan det funka??
Senast redigerat av panda666 (14 mars 2013)

4 164 Inlägg
14 mars 2013
Batteriet är det enklaste att felsöka så börja med det. batterier är luriga, speciellt när det är kallt. Att den har startat lätt är ingen garanti för att batteriet är bra.

prova med startkablar eller putta som sagt, men att koppla bort batteriet är ju lätt gjort så du kan ju göra det med. Kan ingenting om imobilizers så om det hjälper har jag ingen aning om.

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
zemet skrev:
Batteriet är det enklaste att felsöka så börja med det. batterier är luriga, speciellt när det är kallt. Att den har startat lätt är ingen garanti för att batteriet är bra.

prova med startkablar eller putta som sagt, men att koppla bort batteriet är ju lätt gjort så du kan ju göra det med. Kan ingenting om imobilizers så om det hjälper har jag ingen aning om.

centrallåset funkar inte..trodde den gjorde..men vafan använde ju bilen idag??? kom hem och börja pilla lite för ja hade tråkigt. kollade lite hur oljan såg ut etc.. och sen när ja skulle vrida nyckel igen så vart de bara dött..allt dött..

vadå dog batteriet precis nu???

83 Inlägg
14 mars 2013
testa ta av + kablen till batteriett i 5 min

2 849 Inlägg
14 mars 2013
Sätter en femma på batteriet, hur gammalt är det ungefär?

Handledare
1 481 Inlägg
14 mars 2013
panda666 skrev:
zemet skrev:

centrallåset funkar inte..trodde den gjorde..men vafan använde ju bilen idag??? kom hem och börja pilla lite för ja hade tråkigt. kollade lite hur oljan såg ut etc.. och sen när ja skulle vrida nyckel igen så vart de bara dött..allt dött..

vadå dog batteriet precis nu???

Det är inte ovanligt att ett gammalt batteri tvärdör. Det kan bli kortslutning i en cell och då dör batteriet direkt. Framförallt när det är kallt. Har du tur kan det vara oxid i kabelskorna på batteriet. Ta loss och gör rent. Hjälper inte det, starta med startkablar och se sedan om batteriet tar laddning.

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Tjejen som ja köpte bilen från sa att hon bytte batteri 2012 december.Biltema batteri.
Bytte precis till en annan batteri men har samma problem..fattar inte vad problemet är.
Men har inte prövat ta bort plus Polen  än. Ska man pröva det?

2 849 Inlägg
14 mars 2013
panda666 skrev:
Tjejen som ja köpte bilen från sa att hon bytte batteri 2012 december.Biltema batteri.
Bytte precis till en annan batteri men har samma problem..fattar inte vad problemet är.
Men har inte prövat ta bort plus Polen  än. Ska man pröva det?

Hur lyckades du byta batteri utan ta loss pluspolen? roll

Kolla jord mellan motor och chassi, pröva ta en startkabel mellan minus på batteriet och sätt på motorn där du är säker du får jord. Annars ingen kabel du lossat då du höll på med stiftena och dyl.

Konstigt att felet bara kom efter du höll på med detta

Tänkte på en sak till nu, tror det sitter nån typ av huvudsäkringar inne i motorrummet, sitter en svart dosa på tror det är höger hjulhus, kan va vänster med. Minns inte riktigt. Kolla det med.
Senast redigerat av uhlin (14 mars 2013)

3 235 Inlägg
14 mars 2013
Något liknande hände med min colt, den bara tvärdog under körning, all ström bara försvann, ingen respons på tändningen eller nånting. Det visade sig att någon klåpare av tidigare ägare hade skarvat sig in på en ledning från tändningslåset, detta orsakat överbelastning, så lödningen i tändninslåset smälte och kontakten försvann. Bytte den elektriska kontakten bak tändningslåset, och allt fungerade igen. Om du inte får någon respons på tändningen ska du börja leta kring tändningslåset tror jag...

460 Inlägg
14 mars 2013
Kollat säkringarna? det ligger ju nära till hands eftersom du grejade lite med den smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
var precis på min verkstad efter farsan gav mig starthjälp, bytte batteri men problemet kvarstod. så dom tog in den och kollade lite till..sen sa dom att dom skruvade fast polarna bättre så att batteriet får bättre kontakt med polarna?

nått sånnt iaf..nu startar bilen och ja hoppas att den inte fjantar sig mer med el^^ undrar verkligen om den bara inte hade bra kontakt. isf vad mer kan det va?

men iaf tackar alla så mycket för hjälp!

hoppas bilen funkar nu

Handledare
1 481 Inlägg
14 mars 2013
panda666 skrev:
var precis på min verkstad efter farsan gav mig starthjälp, bytte batteri men problemet kvarstod. så dom tog in den och kollade lite till..sen sa dom att dom skruvade fast polarna bättre så att batteriet får bättre kontakt med polarna?

nått sånnt iaf..nu startar bilen och ja hoppas att den inte fjantar sig mer med el^^ undrar verkligen om den bara inte hade bra kontakt. isf vad mer kan det va?

hoppas bilen funkar nu

Har du inte ordentlig kontakt i batteripolerna så får ju bilen ingen ström. En startmotor drar väldigt mycket ström så minsta glappkontakt och du får symptomen du hade.

4 261 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
saab_sonett skrev:
panda666 skrev:

hoppas bilen funkar nu

Har du inte ordentlig kontakt i batteripolerna så får ju bilen ingen ström. En startmotor drar väldigt mycket ström så minsta glappkontakt och du får symptomen du hade.

bilen dog ju totalt..var helt livlös. få se hur den känns imorgon då.

Sök