2616
Sök

Volvo s60 t5 -01 misständer på cylinder 4

6 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#1
Tja, har en s60 t5 som misständer på cylinder 4, felkoden P0304. Det hände när jag gasade på, motorelektroniklampan började lysa och den började skaka/vibrera kraftigt vid gaspådrag.

Har provat bytt plats på tändstiften och satt dit ny tändspole, ändå så kvarstår problemet. Vad är nästa grej man bör kolla?

341 Inlägg
11 mars 2013
#2
Har du kollat kablaget till tändspolen? lätt hänt att det kommer i klämm under tändstiftskåpan och gnussar av höljet efter ett par år

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
11 mars 2013
#3
Byt plats på fler spolar. Inte alltid att koden stämmer med rätt cylinder. Och har en gått kommer fler att gå. Från det att första gick i min så tog det mindre än 100 mil innan nästa.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2013
#4
jok3 skrev:
Byt plats på fler spolar. Inte alltid att koden stämmer med rätt cylinder. Och har en gått kommer fler att gå. Från det att första gick i min så tog det mindre än 100 mil innan nästa.

Spole/Stift/Kablage. Min betedde sig precis likadant. En spole som var kass. Min visade dock rätt cylinder när jag läste av. Det du kan göra är att nolla felkoderna och tvinga fram koden igen. Ut och gasa tills lampan börjar blinka. Jag fick göra på det sättet för att den skulle sätta en felkod. Min spole var dock långt ifrån helt kass. Bilen gick kanon så länge jag höll mig under 0,5 bar.

Jag bytte en av spolarna vid 26000 mil. Nu har bilen gått 31000.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
12 mars 2013
#5
F4S4N skrev:
jok3 skrev:
Byt plats på fler spolar. Inte alltid att koden stämmer med rätt cylinder. Och har en gått kommer fler att gå. Från det att första gick i min så tog det mindre än 100 mil innan nästa.

Spole/Stift/Kablage. Min betedde sig precis likadant. En spole som var kass. Min visade dock rätt cylinder när jag läste av. Det du kan göra är att nolla felkoderna och tvinga fram koden igen. Ut och gasa tills lampan börjar blinka. Jag fick göra på det sättet för att den skulle sätta en felkod. Min spole var dock långt ifrån helt kass. Bilen gick kanon så länge jag höll mig under 0,5 bar.

Jag bytte en av spolarna vid 26000 mil. Nu har bilen gått 31000.

Min började vid 18000 när jag började trimma smile Så när andra gick bytte jag resten för att slippa problem i framtiden.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
13 mars 2013
#6
spolfel brukar oftast märkas vid mer laddtryck.

när du gör en felsökning när man misstänker spolfel så ska man alltid byta alla stift
och sen göra en mätning under körning där man mäter spänningen på spolarna
då ser du tydligare om det verkligen är ett spolfel eller ej.

polarn hade problem med en 12:ans golf R som tändningen slog ifrån när laddtrycket ökade. denna bil hade bara 1200mil på mätaren och där visade det sig att ett stift var dött och detta såg man vid mätningen att en spole hade annan spänning vid mätningen

så att bara byta plats på grejer utan att mäta i realtid gör ingen som helst nytta ett stift som är dött gör att det är lika trasigt vart det än sitter och kommer ge samma resultat och det är inget man känner sig fram till smile

men därimot ser man om felet flyttar sig men 5stift är inte så jobbigt att köpa

Kör fort så hinner inget hända...

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2013
#7
Growe skrev:
spolfel brukar oftast märkas vid mer laddtryck.

när du gör en felsökning när man misstänker spolfel så ska man alltid byta alla stift
och sen göra en mätning under körning där man mäter spänningen på spolarna
då ser du tydligare om det verkligen är ett spolfel eller ej.

polarn hade problem med en 12:ans golf R som tändningen slog ifrån när laddtrycket ökade. denna bil hade bara 1200mil på mätaren och där visade det sig att ett stift var dött och detta såg man vid mätningen att en spole hade annan spänning vid mätningen

så att bara byta plats på grejer utan att mäta i realtid gör ingen som helst nytta ett stift som är dött gör att det är lika trasigt vart det än sitter och kommer ge samma resultat och det är inget man känner sig fram till smile

men därimot ser man om felet flyttar sig men 5stift är inte så jobbigt att köpa

Byter man plast på sakerna bör man få en annan felkod som talar om vilken cylinder problemet ligger hos. Om man nollställer mellan mätningarna. Då är det lätt att fastställa vart felet ligger.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 Inlägg
15 mars 2013
#8
Felet är fixat, de va 5ans tändspole som va trasig smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 mars 2013
#9
Skönt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök