3326
Sök

Passat 1.9 Tdi 1998 som inte går att diagnostisera och toppar 50km/h

20 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej har kollat ALLA säkringar i bilen, brevid datorboxen i motorutrymmet, tagit av avgassystemet för att kolla så avgassystemet inte var tätt m.m

Den startar alltid lätt kallt varmt spelar inte någon som helst roll....

Så kom med en ide något vad som helst!!!

Jag har dessutom plockat bort instrumentpanelen för att lättare komma åt allt kablage och säkringar m.m

Någon måste ju ha haft detta problem innan, eller???

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

1 036 Inlägg
2 augusti 2012
#2
den har gått in i nödläge?


Administratör
2 978 Inlägg
2 augusti 2012
#3
Kollat markeringarna på kamremen? Ett annat tips är bränsleavstängningsventilen på bränslepumpen men försök att laga diagnosen så att ni kan läsa av felminnet...

En kopp av den svarta såsen...

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#4
Jo jag har försökt leta och få datorn att kommunicera men, nada.
vart ska jag börja leta för att kunna diagnostisera bilen, nån som vet att det är någon  kontakt som alltid blir dålig kontakt i eller i fall det finns någon känt problem som är lätt att fixa?

Självklart kan jag plocka ner bilen i molekyler för att mäta varje sladda separat och jämföra med min andra fungerande passat 1.9 Tdi..... men kom igen nu brainstorma lite  smile

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#5
Just det magnetventilen har jag testat 2 olika, kollat markeringen på kamremmen kommer jag inte ihåg men är ganska säker på att jag gjort detta, men huvudproblemet är att jag inte kommer in i datorn och kan felsöka den :S

Tack big_smile

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

876 Inlägg
20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#7
nope den är inte trasig det har jag kollat, inget läckage eller dylikt, kan tillägga att den startar hur lätt som helst vare 30 minus eller 3 plus hmm

och jag vet attt det inte är tätt i avgassystemet då ka  plockade av det från turbon och TADAAAA.... ingen skillnad tongue

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

5 119 Inlägg
17 mars 2013
#8
Du har ingen abs lampa som lyser ? Pm du har det så kan abs styrdornet slå ut diagnosen smile
Provkörde du den utan avgassystem? smile
Kolla egr ventilen. Kan ge konstiga symtom om den står öppen.
Kolla kamrem, kan stå fel vid pumpen.
Tätt bränslefilter.
Luft lekage på bränslerören. Men då borde den vara svårstartad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#9
Hur får man ur bilen ur nödlägen förresten glömde ju svara på mangisens inlägg tongue

vad gör att den går i nödläge?

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#10
Okej Mb_Pucken Bränslefilter nybytt samt slangpaketet till pumpen.
dessutom testat att köra separat dunk med " köpe"diesel rakt in i pumpen ingen skillnad.
hur vet jag om egr ventilen är öppen? och som lite seg man är på en lördag vilken är EGR ventilen? bild :rolleyes

Tyvärr ingen ABS lampa som lyser heller men sak testa och dra ur den endå, eller?

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

5 119 Inlägg
17 mars 2013
#11
Sitter mellan grenröret och insuget. Sitter på telefon så kan tyvärr inte lägga upp en bild. Kallas även avgasåterföringsventil smile
Googla lite så kommer nog någon bild upp.
Ja du kan prova att koppla ur det ändå.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

376 Inlägg
17 mars 2013
#12
Testa koppla ur sterion. Vissa sterioapparater kan störa ut diagnosen. Värt ett försök iaf smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#13
okok ja nu vet jag vilken du menar tongue
men hur vet jag om den är öppen då?

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#14
fiins ingen stereo tongue

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

20 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#15
ingen som har någon bra ide?

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

235 Inlägg
19 mars 2013
#16
Jag fick löda ihop avnötta kablar till luftmassemätaren på en bil en gång. Tog ett tag att hitta det då dom hade gått av innanför systoflexen. Den varvade dock inte fullt men kan ju va värt att kolla.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

342 Inlägg
19 mars 2013
#17
kompisens passat -98 diesel hade han problem med en kontakt under säkringsboxen ovanför vä fjädertorn den gjorde typ 50km/h   

om man skruvar upp hela säkringspaketet som sitter där så finns det n¨gra kontakter där det går ner vatten i som sedan slår ut diagnosen mm...  värt att kolla detta!!!



Sök