3702
Sök

Generatorremen hoppar av

4 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Tjena!
Min far äger en Peugeot partner -02. En morgon när han hade startat peugeotn en stund innan han skulle åka så att den skulle hinna bli varm, så när han väl skulle gå ut för att åka iväg så märkte han att bilen var död. Han och jag såg där att generatorremen/drivremmen hade hoppat av. Vi kollade på den och den såg väldigt väldigt sliten ut. Så vi åkte å köpte en ny rem och bytte den. Så när han hade kört bara några mil med den nya remmen så hoppade den nya också av.
De jag tycker är konstigt är att vi kontrollerade så att remmen satt bra i alla spåren och att den automatiska spännrullen spände på bra. Fast när den stog på tomgång så gick spännrullen lite upp och ner hela tiden.
Ska den verkligen göra så? Eller är den nått som är fel då?

Nu till min fråga: Va är det som kan orsaka att en generator-/drivrem hoppar av (I detta fallet) ?

Mvh Danne

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
24 mars 2013
Donkman skrev:
Tjena!
Fast när den stog på tomgång så gick spännrullen lite upp och ner hela tiden.
Ska den verkligen göra så? Eller är den nått som är fel då?

Oval rulle/dåliga lager? Kollat om den glappar?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2013
Jag skulle tippa på ett dåligt remhjul, eller dåligt lager till ett sådant. (dåligt lager kan göra både att en remskiva "lutar" men även att den går trögt och ställer till problem pga det) Kolla även så alla remskivor sitter som dom ska i sidled, så inte nåt har ändrat på sig så remmen tvingas gå snett.

Att spännaren rör sig lite när motorn går är helt normalt, för att den inte ska göra det krävs det att alla remskivor är 100% runda och centrerade på sina axlar. Det blir dom aldrig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Jag kände på löprullen och den kändes fin i sidleds och rullning. Men så kollade jag lite på spännrullens hjul, och jag tyckte att de lutade lite inneåt. Skulle det kunna orsaka att remmen hoppar av?
Senast redigerat av Donkman (24 mars 2013)

2 024 Inlägg
24 mars 2013
Haft exakt samma bekymmer på min 2,2Hdi, då var det spännrullen som var slut, den spände remmen bra men rullen var sned.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Ah okeey, då testar byta den smile

Sök